מבזקים

יום של טקסים מרגשים

בשורה של טקסים מרגשים סיים אתמול הרמטכ"ל ה-21 רא"ל גדי איזנקוט את שירותו בצה"ל והעביר את הפיקוד לידיו של רא"ל אביב כוכבי – הרמטכ"ל ה- 22 של צבא ההגנה לישראל.

טקסי החלפת הפיקוד החלו בבוקר עם הענקת דרגת רב אלוף לכוכבי על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו ורעייתו של כוכבי, יעל, במחנה הקריה בתל אביב. בתום הטקס עלו הרמטכ"ל היוצא והרמטכ"ל הנכנס לירושלים. הם הניחו זר בהיכל הזיכרון לחללי צה"ל בהר הרצל, טמנו פתק בין אבני הכותל המערבי והתארחו לארוחת צהריים בבית הנשיא, יחד עם רעיותיהם.

אחר הצהריים חזרו שני המפקדים לבסיס הקריה בתל אביב, נפרדו מפורום מטכ"ל וסקרו משמר כבוד של חיילי צה"ל. לקול תשואות החיילים יצא איזנקוט בפעם האחרונה כרמטכ"ל משער בסיס הקריה.

בתודה, בגאווה ובחרדת קודש

בנאומו בטקס בקריה אמר איזנקוט, בין השאר: "בתום 40 שנות שירות וארבע שנות כהונה כרמטכ"ל, אני חותם דרך שהייתה לשליחות חיי".

בהמשך נאומו פנה איזנקוט לכוכבי ואמר: "בגאווה אני מבקש להעביר היום את הפיקוד על הנכס היקר ביותר של אומתנו – צבא ההגנה לישראל. הפיקוד על הצבא מועבר היום לך, רב אלוף אביב כוכבי, מפקד ראוי מאין כמותו לעמוד בראש צבא ההגנה לישראל".

בסיום דבריו אמר: "לאורך כל דרכי פעלתי לפי שני ציוויים עיקריים – הראשון, סוף מעשה במחשבה תחילה, והדבר השני: עשיית הדבר הנכון לעשותו כדי ליצור צבא חזק יותר, צבא ערכי יותר וצבא שיודע לתרום לביטחון מדינת ישראל. בסיום דרכי אני מבקש להפקיד בידיכם את שני הציוויים האלה".

הרמטכ"ל הנכנס כוכבי פתח את דבריו במילים: "אני נשבע", ואמר, בין השאר:

"אני נוטל עליי את התפקיד ביראת קודש ורואה בו זכות שניתנה לי בסיוע רבים הראויים לתודה".

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו פנה לרמטכ"ל היוצא ואמר: בשמי, בשם ממשלת ישראל ובשמם של אזרחי ישראל, תודה לך גדי מעומק הלב".

עוד אמר נתניהו: "גדי, יש לך הרבה מאוד הישגים, אבל כעת אתה פושט את המדים בדרך להגשמת משאלות ישנות, אולי טיול תרמילאים. אני מאוד ממליץ על דרום אמריקה, ואולי גם תמצא אתנחתות אחרות לתחנות חייך. אני מאחל לך הרבה הצלחה בהמשך דרכך".

בטקס הפרידה מפורום מטכ"ל הודה איזנקוט לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר לו כי החלטותיו סייעו לו כרמטכ"ל לבצע את המשימה. עוד אמר: "המלצותיי התקבלו לטובת ביטחון ישראל. אין כל שיקול פוליטי בהחלטותיי, וכך גם לא היה בשיקולי ראש הממשלה".

בטקס אמר רב אלוף אביב כוכבי לרמטכ"ל היוצא: "ברמה העניינית והמקצועית צה"ל התקדם, המוכנות שלו הרבה יותר גבוהה ויותר טובה. אבל גם בצד הערכי שעליו דובר לא מעט, היית לכולנו מודל ומורה".

מוקדם יותר, פרסם הרמטכ"ל היוצא איזנקוט פקודת יום לחיילי צה"ל בפעם האחרונה.

איזנקוט כתב לחיילי צה"ל בין השאר: כחייל וכמפקד משך עשרות שנים, ומהיום – ככל אזרח בישראל השם בכם את מבטחו, אני סומך עליכם כי גם בעתיד תשמרו על רוחו ועל כוחו של צבא ההגנה לישראל ותוכלו לכל אתגר שיעמוד בפניכם".