מבזקים

בג"ץ פּרסם את נִימוקֵי החלטתו בנושא הרכבת ממשלה על ידי נֶאֱשָם

שופטֵי בג"ץ פִּרסמו אתמול אחר הצהריים את נימוקֵיהֶם להחלטתם שלפיה אין עִילָה לְהִתְעָרֵב בהטָלַת הַרְכָּבַת הממשלה על נֶאֱשָם בִּפְלִילִים ובהחלטה שאין לְהִתְעָרֵב בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן.

בסוּגְיָה של הרכבת הממשלה על-ידי נאשם בפלילים אמר השופט מזוז: "המציאות שבה נאשם בפלילים בעבֵירות חמורות מִתְחוּם טוֹהַר המידות מֵקים ממשלה ועומד בְּרֹאשָה, מְעוֹרֶרֶת קושי ציבורי-מוּסָרי שקשה לְהַפְרִיז בעוֹצְמָתוֹ. מציאות כזו מְשַקֶפֶת מַשְבֵּר חֶברתי וכֶשֶל מוּסָרי של החברה ושל המערכת הפוליטית בישראל". עם זאת, אמר: "בית המשפט אינו יכול לְהַחְלִיף את תפקיד הציבור והמערכת הפוליטית אל מול מְציאות כזו".

השופט ג'ורג' קרא אמר: "אין זה רָאוּי מבחינה ציבורית שחבר כנסת שהוּגַש נֶגדו כתב אישום בעבֵירוֹת חֲמורות על טוֹהַר המידות יְקבל לידָיו את המנדט להרכיב ממשלה וּלְכַהֵן כראש ממשלה. עם זאת, מִשֶהַהַכְרָעָה הוּבאה לפִתְחוֹ של בית המשפט, היא הוּכְרְעָה מִשפטית וכל אשר נִקבע הוא, שאין מְניעה משפטית, כי הרכבת הממשלה תוּטַל על חבר הכנסת נתניהו". קרא הִדְגִיש כי דְחִייַת העֲתִירָה, אין פֵּירוּשָה "הַטְבָּעַת חוֹתֶמֶת כַּשְרוּת במישור הציבורי".

הנשיאה חיות אמרה כי היא מִצְטָרֶפֶת להערותיהם של חלק מחברֵי ההֶרְכֵּב על הצורך להֶסְדֵר חֲקיקה עתידִי בנוגע להטלת מְלֶאכֶת הרכבת הממשלה על ח"כ נֶאשם בעבֵירות.

השופט יצחק עמית דיבר על האבסורד בכך ששָׂר נִדרש להתפטר מִתפקידו עם הַגָשַת כְּתַב אישום נגדו, אך ראש ממשלה לא. עוד אמר: "בימים של פעם, השאלה שאנו נֶאֱלָצים לָדון בה מן הסְתם לא הייתה מַגיעה לפִתחֵנו. אלה היו הנורמות הציבוריות, נורמות של It is not done. אך הנורְמות הציבוריות והתרבות הפוליטית של פעם אֵינֶן כְּשֶל ימֵינו.

השופט הנדל אמר: "על בית המשפט להכיר באוטונומיה של הבוחר ובמַתַן ביטוי לקול הבוחר ולִרְצון הבוחֲרים". והשופט מינץ כתב: "אַל לו לבית המשפט לָשִׂים עצמו בְּנַעַליהם של הבוחֲרים".