מבזקים

בָּגָ"ץ קָבַע: ההַגְבָּלות על כניסה וִיציאה בנתב"ג אינן חוּקָתִיוֹת

בית המשפט העליון קבע אתמול כי התַקָנה הקובַעַת מִכְסָה של 3,000 נוסעים נכנסים ביום והתקנה הדורֶשֶת אישור וַעֲדַת חֲרִיגִים לפני יציאה מישראל עבור מי שאינם מְחוסנים או מַחלימיםאֵינן חוּקָתִיוֹת. בית המשפט החליט כי לא ניתן לְהַאֲרִיך את תוֹקְפָּן של הגבלות אלה לאחר שיָפוּג תוקפן בשבת.

בית המשפט קָבַע שההַגבלות מְהַווֹת פגיעה בלִיבַּת הזְכוּת החוקתית לכניסה לישראל וליציאה ממנה ובזכויות נוספות המְצוּיוֹת בלִיבַּת החיים הדמוקרטיים. עוד קבע כי פֶּרֶק הזמן המְמוּשָך והרָצוּף שבו חלות ההגבלות מבלי שניתנה שְהוּת מַסְפֶּקֶת לאזרחים להתארגנות ומִבְּלי שהוּבְהַר המועֵד שבו יוּסְרו וכן הסְמִיכוּת ליום הבחירות, מַעֲצִימִים את הפגיעה בזְכויות אֶזְרָח.
בית המשפט צִיין עוד: ההגבלות נקבעו מבלי שיהיו בפני הממשלה נְתוּנִים על מספר האזרחים הנמצאים בחוּ"ל והמבקשים לָשוּב ארצה; לא התקבל הסבר מדוע נקבעה מכסת הנוסעים היומית על 3,000; הרוֹשֶם שנוצַר הוא שבמקום לְהַשְקִיעַ מַאֲמָץ ומַשְאַבִּים באֲכִיפַת הבִּידוּד, שהֲפָרָתוֹ היא העומדת במרכז החֲשָש מפני הִתְפַּשְטוּת וריאנטים – הֶעֱדִיפה הממשלה להפעיל מִכְסוֹת כניסה לישראל, שהן פְּשוטות יותר לביצוע אך פְּגִיעתָן בזְכויות יְסוד קשה הרבה יותר. בית המשפט ציין כי ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שבה הוּגְבְּלה באוֹפֶן כֹּה גוֹרֵף זכותם של אזרחים להיכנס למדינתם.
השופט יצחק עמית צִייֵן כי כבר בַּיום שבו הֶחליטה הממשלה על סגירת שערי נתב"ג 'מהיום למחר', היה ברור כי סגירת השמים אינה יכולה להיות פִתְרוֹן לִטְוַוח ארוך, אף לא פתרון לטְוַוח קצר, ויש למצוא פתרון מִיידִי לבעיה הקרדינלית של אֲכִיפַת הבידוד על הנכנסים לישראל.