בארץ

יום העצמאות ה-73

יום העצמאות ה-73 יום העצמאות ה-66 למדינת ישראל ויקיפדיה

יום העצמאות ה-73

טְקָסים וזִיקוּקִים, מַטָס ומַשָט, בָּמוֹת ומְסיבות

טֶקֶס הדלקת המַשׂוּאוֹת הנערך בערב יום העצמאות ב-20:00 בהר הרצל חותֵם את אירועי יום הזיכרון ופותח את חגיגות יום העצמאות של מדינת ישראל. הטקס מסתיים בזִיקוּקִין דִינוּר ואחריו נפתחות החגיגות ביישובים רבים והמסיבות הפְּרָטִיוֹת.

ביום העצמאות מארח נשיא המדינה חיילים מצטיינים. בשעה 11:00 מתקיים חידון התנ"ך העולמי לנוער. הטקסים הרִשמיים נִנְעלים בטקס חלוקת פרס ישראל הנערך בירושלים.

הרדיו והטלוויזיה משדרים את הטקסים ותוכניות מיוחדות לחג.

עם ישראל חוגג בביקורים במחנות צה"ל, באֲתָרֵי מורֶשֶת, בפקניקים ובמסיבות מנגל.

השנה יתקיימו האירועים והסיורים על פי הנחיות משרד הבריאות. חלק מהטקסים צולמו מראש בנוכחות קהל מְצוּמְצָם וישוּדְרו ביום העצמאות.

מַדְלִיקֵי המַשׂוּאוֹת

טקס הדלקת המַשׂוּאוֹת יֵיעָרֵך השנה בסימן 'אַחְוָוה יִשְׂרְאלית' – הַצְדָעָה לאֶזרחים ולאֶזרחיות שפועלים לטִיפּוּחַ החוסֶן החֶברתי במדינה ולהַעֲמָקַת המְשותף והמְאַחֵד. בטקס ידליקו 12 מַשׂוּאוֹת, כמספר שִבְטֵי ישראל – לְתִפְאֶרֶת מדינת ישראל. יַשִׂיאו את המַשׂוּאוֹת 13 אזרחים ואזרחיות ישְׂרְאלים וצעירה  ממקסיקו, שתשיא את משואת התְפוּצוֹת.

בין מדליקי המשואות השנה יש שלושה אנשי רפואה, שעמדו בחֲזִית המַאֲבָק במַגֵפת הקורונה:

ד"ר דרור דיקר, מנהל מחלקת הקורונה בבית חולים השרון; האחות נארג'ס אבו יאמן, תושבת הכפר ראמה בגליל המערבי ובת העדה הדרוזית, אחות בריאות הציבור; האח מאהר איברהים, תושב דבוריה, אח במחלקה פנימית א' בבית החולים העמק בעפולה, שהוּסְבָה למחלקת קורונה.

ד"ר דיקר אִיבֵּד השנה את אמו יהודית, שהלכה לעולמה בגיל 94. הוא החליט שלא לשבת שִבְעָה כמְקובל אלא להישָאר בבית החולים ולהמשיך בעבודת הקוֹדֶש של הַצָלַת חיים.

מאהר איברהים התפרסם לפני כחודשיים כשקרא תְפילת 'שְמַע ישראל' ליד מיטת מְטוּפָּל חרֵדי בן 74, שמשפחתו לא יכלה להיות איתו ברגעים האחרונים של חייו.

בין מדליקי המשואות השנה גם הזַמָר שלומי שבת, מהיוצרים הוותיקים והאהובים במוזיקה הישראלית, שחלה בקורונה והֶחְלִים.

בכל גיל

זְקַן מדליקי המשואות השנה הוא יעיש גיאת, יְליד תימן בן 102, "מוֹרִי" (מְלַמד) הגר באשקלון. הוא רוֹקֵח תְרופות טִבעיות, על פי שיטת הרמב"ם ועל פי יֶדַע שהועבר אליו מדוֹר לדור.

מַדליקַת המשואה הצעירה ביותר השנה היא עפרי בוטבול, תלמידת כיתה י"ב בת 18 מאופקים, מִתְנַדֶבֶת באִרגון סח"י – סַיֶירֶת חֶסֶד יִיחוּדִית, המְלַוָוה במִסְגֶרֶת הִתנדבותה קָשִיש בּוֹדֵד. בתקופת הקורונה נפל הקָשיש בביתו. עפרי, המְבקרת בביתו מִדֵי יום, הִזעיקה את כוחות ההַצָלָה ובכך הִצִילה את חַיָיו.

צה"ל ומשטרת ישראל

נְציג צה"ל בטקס יהיה רב סרן מאור כהן, ראש מדור שירות יִיחוּדי ביחידת מֵיטב. רב סרן כהן אַחְרַאי, בין השאר, על הֲלִיך הגִיוס של אוכלוסיות מְיוחדות לצה״ל, ביניהן אוכלוסיית המתנדבים.

נְציגת המשטרה בטקס תהיה רפ"ק עו"ד עדן טפט הבטינש, ראש תחום קְהילת יוצאֵי אתיופיה במשטרת ישראל. עדן נולדה באתיופיה ועלתה לישראל בגיל 9.

עושים חסד

משואה נוספת תַשִׂיא ציפי הרפנס מנהלת תיכון אמי"ת טכנולוגי בבאר שבע. ציפי לִיוְותה תלמיד בבית ספרה שעבר הַשְתָלַת כִּלְיָה והִתנדבה למִשמרות שְמירת לילה לצידו.

התלמיד, שעבר את הֲלִיך ההַשְתלה בהצלחה, קיבל את תְרומת הכִּלְיָה באֶמצעות ארגון 'מתנת חיים' מיסודו של הרב ישעיהו הבר ז״ל שנפטר השנה ממגֵפת הקורונה. העמותה מציינת בימים אלה 1000 תורמים ונתרמים. 

את אחת המַשׂוּאוֹת תַשִׂיא שירה איסקוב, שבעלה ניסה לִרְצוֹח אותה. היא תדליק מַשׂוּאָה יחד עם עדי גוזי, שהצילה את חייה באותו יום.

מַשׂוּאָה יַדליק גם אייבי מוזס מאלפֵי מנשה, שאיבֵּד את אשתו ואת בנו בפיגועַ  לפני 34 שנים. מוזס שנפצע בפיגוע, היה ממְקִימֵי ארגון נִפְגְעֵי פעולות האֵיבָה ועומד בְּרׂאשו בהִתנדבות כבר 30 שנה.

הרב איתן שנרב שאִיבֵּד את ביתו רינה בפיגוע ב-2019 יַדְלִיק אף הוא מַשּוּאה. שנרב נִמְנה עם המייסדים של עמותת גְמילות החֲסָדים 'חסד בלוד' העוסקת בסִיוּעַ לאנשים במְצוּקָה ובחַלוּקת מָזוֹן לנִזקקים. שם העמוּתה שונה ל"קול רינה" לזִכרה של רנה שנרב.

מַשׂוּאַת התְפוּצוֹת

את מַשׂוּאַת התְפוּצוֹת תַשִׂיא גבריאלה שטריגלר לו, יהודייה בת 19 ממקסיקו, חברה בארגון  – Shalom Corps – חֵיל השלום היהודי. גבריאלה לוקחת חֵלֶק פָּעיל בעֶשרות פעילויות הִתנדבות למען הקהילה היְהודית ולְמַעַן כְּלַל החברה.

 


מַטָס ומַשָט

מטס חֵיל האוויר לרגל יום העצמאות יעבור השנה מֵעל מספר יִישובים גדול מבעבר, ויִתקיים בסימן "אחווה ישראלית". בשעה 08:45 יתקיים מַטָס הַצְדָעָה מעל בית הנשיא. המַטָס יִתקיים בין השעות 10:30 ל-13:00 ביום העצמאות. 

הצֶוֶות האווירובטי של חֵיל האֲוויר יְבצע מופָעים אֲוִויריים בין השעות 08:45 עד 15:00 מעל הערים הבאות: טבריה, נהריה, עכו, חיפה, תל אביב, אשדוד, אשקלון, ירושלים ובאר שבע.

במַקְביל, יתקיים מַשָט בהִשתתפות 150 כלֵי שַיִט בין חופֵי הרצליה לחופי תל אביב. המַשָט יִתקיים בסימן הַצְדָעָה לכל המִתנדבים שהתגייסו לְנַקוֹת את החופים באֲסוֹן הזֶפֶת. המַשָט צָפוי לָצֵאת מהרצליה בשעה 11:00, ולהִסתיים בתל אביב בשעה 13:00.

 

 

 

בתמונה: תזמורת צה"ל יוצרת מגן דוד בטקס הדלקת המשואות לכבוד יום העצמאות ה-66 למדינת ישראל. החלק האמנותי של המופע כולל תרגילי סדר של דגלני צה"ל היוצרים צורות מורכבות ומגוונות., ע"י User:פארוק, תחת רישיון ויקיפדיה