בארץ

מַדַד הדמוקרטיה בישראל – 2020

מַדַד הדמוקרטיה בישראל – 2020 לוגו המכון הישראלי לדמוקרטיה ויקיפדיה

מַדַד הדמוקרטיה בישראל – 2020

תַמְרוּר אַזְהָרָה

רָאשֵי המָכוֹן הישְׂרְאלי לדמוקרטיה הִגִישו אתמול לנְשיא המדינה רובי ריבלין את מַדַד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2020.

פרויקט מַדַד הדמוקרטיה, נֶעֱרַך זו השנה ה-18 בִּרְצִיפוּת. הוא מוֹדֵד את מידת ההַעֲרָכָה שיש בציבּוּר לחוֹסֶן הדמוקרטי בישראל, מִידת האֵמוּן במוֹסְדות המדינה והערכת הציבור כְּלַפֵּי השֵירות הציבורי. 

השנה בָּדַק המכון את הַשְפָּעַת מַשְבֵּר הקורונה על מַעַרְכוֹת היְחָסִים בין חֲרֵדִים ללא חֲרֵדִים, בין יְהודים לערבים, בין הציבור לממשלה ובין הציבור למשטרה. בכל אחת ממַעַרְכוֹת יְחסים אלה יש הַחְמָרָה במְדדים.

לפי המַדָד, כשנֵי שְלישים מהציבור סְבורים כי השִלטון הדמוקרטי בישראל נמצא בסַכָּנָה חֲמוּרָה. נרשמה ירידה באמון הציבור בכל המוסדות. נִרְשְמָה הֵיחָלְשוּת רבה של תְחוּשַת הסולידריות החֶברתית של הציבור בישראל  – זו הרָמָה הנמוכה ביותר של תחושת סולידריות  שנִמְדְדָה בעָשׂוֹר האחרון. החדשות הטובות: לַמְרוֹת הכול, כשני שלישים מהציבור סבורים כי ישראל היא מקום טוב לחיות בו.

ריבלין מזהיר

נשיא המדינה ראובן ריבלין הֵגִיב על תוצְאות המדד והִצִיב תַמְרוּר אַזְהָרָה למַנְהִיגִים. הנשיא אמר, בין השאר:

"אני קורא מכאן למנהיגי הציבור – לחברי הכנסת, לראשי המפלגות, לראשי הערים ולמנהיגים הרוחניים" קרא הנשיא והזהיר: "אסור לנו שהתמונות הקשות מגבעת הקפיטול יהיו קְדִימוֹן לַאֲשֶר יִתְרַחֵש ברחובות ירושלים בחודשים הקרובים – בְּצֵל הַנְחָיוֹת החֵירוּם, בצל מערכת הבחירות הרביעית, בצל ההַפְגָנוֹת מול מְעוֹן ראש הממשלה, בצל המשפט הפְּלִילִי המִתְנַהֵל נגד ראש ממשלת ישראל". עוד אמר: "שִיקוּם אמון הציבור בכנסת ובמִפְלגות, ובכל מוסדות המדינה, יצטרך לעמוד ברֹאש מַעְיְינֵיהֶם של נִבְחֲרֵי הציבור – לא רק לאחר הבחירות לכנסת, בחודש מרץ הקרוב, אלא הָחֵל ממחר בבוקר".

 

 

נשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין, מקבל את "מדד הדמוקרטיה הישראלית" לשנת 2015, מידיו של יוחנן פלסנר ויקיפדיה

 

בתמונה למעלה: לוגו המכון הישראלי לדמוקרטיה, ע"י אתר המכון, תחת רישיון. ויקיפדיה

בתמונה למטה: נשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין, מקבל את "מדד הדמוקרטיה הישראלית" לשנת 2015, מידיו של יוחנן פלסנר, ע"י מארק ניימן / לשכת העיתונות הממשלתית, תחת רישיון. ויקיפדיה