בארץ

שבוע הבטיחות ברשת

שבוע הבטיחות ברשת לוגו השבוע הלאומי לגלישה בטוחה 2020

שבוע הבטיחות ברשת

סוף שיתוף במחשבה תחילה

בישראל ובעוד יותר מ-130 מדינות מְציינים ב-11 בפברואר את יום האינטרנט הבטוח הבין-לאומי. יום זה מוּקְדָש לִיצִירַת מֶרְחָב אינטרנטי בטוח עבור כל המִשְתַמְשִים, וברֹאשָם הילדים.

לפעמים נִדְמֶה שאנחנו חיים כדי לצלם ולשלוח לחברים את התמונות: מְצלמים כל מנה שבישלנו, כל דקה בחיים של הילדים, כל דבר, כל אחד, כל הזמן. התְמונות והסִרְטוֹנִים תופְסים מקום כל כך חשוב בחיינו, עד כי אנחנו שוכְחים לפעמים את העוּבְדה שתמונה שמתפרסמת עֲלוּלָה לִפְגוֹעַ במישהו. 

בישראל מוקדש שבוע שלם לנושא הגְלישה הבטוחה זו השנה ה-14 בִּרְצִיפוּת, מתוך הַכָּרָה במקום המרכזי שתופס האינטרנט בחיינו. השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת מצוין השנה בין 9 ל-14 בפברואר ועומד בסימן "סוף שיתוף במחשבה תחילה". הסיסמה מזכירה, כמובן את הפִּתְגָם: סוף מעשה במחשבה תחילה. כלומר, צריך לחשוב לפני שעושים. חובה לחשוב לפני שמְצַלְמִים, חובה לבקש רְשוּת לצלם מישהו, חייבים לחשוב לפני שמְשַתְפִים. 

יום האינטרנט הבטוח הבין-לאומי והשבוע הלאומי לגלישה בטוחה מוקדשים מדי שנה להעלאת המוּדָעוּת בְּקֶרֶב ילדים ונוער, הורים ואנשי מקצוע בארץ ובעולם לשימוש נָבוֹן, אַחְרָאִי ומוּגָן ברשת האינטרנט, להעלאת המודעות למצבי הסיכון ברשת, למניעת פגיעה ולהתמודדות עימה, לחשיבות של הגנת הפרטיות של האחר ולשמירה על צִנְעַת הפְּרַָט.

בְּמַהֲלַך השבוע יתקיימו ברחבֵי הארץ פעילויות רבות לילדים, לבני נוער להורים ולמבוגרים.

עֲבֵירוֹת מְקוּוָנוֹת

נְתוּנִים שפִּרְסְמָה הלִשכה המרכזית לסטטיסטיקה לְרֶגֶל יום האינטרנט הבטוח מלמדים כי כ-195 אלף בני 20 ומעלה דיווחו כי הם נפגעו מעֲבֵירוֹת מְקוּוָנוֹת בשנת 2018.

עוד לומדים מהנתונים כי מרבית הנִפגעים מעבירה מקוונת (89.2%) לא דיווחו על כך למשטרה.

סוּגֵי העבירות המקוונות השְכִיחִים ביותר הם: הִתְחַזוּת או גְנֵיבַת זֶהוּת, גניבה או הֲפָצַת מֵידָע ועֲבֵירָה כנגד מַחְשֵב, כמו וירוס.

הנתונים מלמדים כי ילדים ב-2.4% ממשקי הבית נִפגעו מבִּרְיוֹנוּת ברשת ובִיוּש. השיעור בקרב ילדים יהודים אף גבוה יותר -3.0%.

לאן פונים?

בכל מקרה של פגיעה בקְטִינִים ברשת, אפשר לפנות למוקד 105. פְּרָטִים ומֵידָע – באֲתַר המַטֶה הלאומי בכתובת www.105.gov.il.