בארץ

פרס ישראל לשנת תשע"ט

פרס ישראל לשנת תשע"ט הצילום: MARK NEYMAN לע"מ

פרס ישראל לשנת תשע"ט

לְתִפְאֶרֶת מדינת ישראל

פרס ישראל מועֲנָק מידי שנה בטקס חגיגי שנערך בירושלים במוצאי יום העצמאות. הפרס מוענק לאזרחי-ישראל – יחידים, או במקרים חֲרִיגִים שותָפים להֵישֶׂג שגילו הִצְטַיְינוּת מיוחדת, מצוינות ופְרִיצַת דֶרֶך בתְחוּמָם או שתָרְמוּ תרומה מיוחדת לחברה בישראל.

ואלה הזוכים בפרס ישראל תשע"ט:

פרופסור דבורה ברנשטיין (נולדה בשיקגו ב-1944), סוציולוגית והיסטוריונית חברתית שלימדה באוניברסיטת חיפה. חוקרת את החברה הישראלית ועוסקת ביחסים בין אשכנזים לספרדים, בין יהודים לערבים ובמעמד האישה. מקבלת את הפרס בתחום חקר הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה.

האדריכל דן איתן (נולד בקיבוץ עין שמר ב-1931), תכנן בין היתר את מוזיאון תל אביב לאומנות בשנת 1964, בניין מקסיקו באוניברסיטת תל אביב (1967), מרכז כלל בירושלים (1972) ועוד. מקבל את הפרס בתחום האדריכלות והעיצוב.

הארכיאולוג פרופסור אמנון בן־תור (נולד בירושלים ב-1935), מומחה לארכיאולוגיה של המזרח הקדום ושל תקופת המקרא. חקר בין היתר את הממצאים הארכיאולוגיים במצדה ובתל חצור. מקבל את הפרס בתחום חקר הארכיאולוגיה.

פרופסור דן יקיר מהמחלקה למדעי כדור הארץ וכוכבי הלכת במכון וייצמן. חוקר את הקשר בין הביוספרה והאטמוספרה, ואת השפעת הצמחייה על הסביבה ועל האקלים. מקבל את הפרס בתחום חקר מדעי כדור הארץ.

פרופסור אהרון ממן (נולד במרוקו ב-1947), בלשן, סגן נשיא האקדמיה ללשון העברית, חוקר לשונות היהודים ותרבותם. מקבל את הפרס בתחום חקר הלשונות והתרבות העממית.

נעמי פולני (נולדה בתל אביב ב-1927), במאית, כוריאוגרפית, זמרת ושחקנית. הובילה את הלהקות הצבאיות בתחילת דרכן והקימה את להקת 'התרנגולים'. מקבלת את הפרס בתחום המחול והתיאטרון.

פרופסור מרדכי עקיבא פרידמן (נולד בפילדלפיה ב-1941), היה ראש המחלקה לתלמוד באוניברסיטת תל אביב ורוב מחקריו עוסקים בתולדות היהודים בארצות המוסלמיות. מקבל את הפרס בתחום חקר ההיסטוריה של עם ישראל.

פרופסור עדי קמחי (נולדה בישראל ב-1947), חוקרת גנטיקה מולקולרית במכון ויצמן, שעוסקת בחקר מוות של תאים. מקבלת את הפרס בתחום מדעי החיים.

פרס ישראל למפעל חיים

רונה רמון (נולדה בישראל ב-1964, נפטרה ב-2018), פעילה ציבורית בתחום החינוך וקידום בני נוער. אלמנתו של אל"מ אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון, שנהרג באסון החללית קולומביה, ואמו של סרן אסף רמון, טייס קרב שנהרג בתאונת אימונים. לאחר מותם הקימה את 'קרן רמון' הפועלת לקדם בני נוער וילדים בישראל בתחום המנהיגות החברתית והלימודים. מקבלת פרס בתחום מפעל חיים.

מירי וחיים ארנטל, מייסדי עמותת 'זיכרון מנחם' לתמיכה בילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם. העמותה נקראת על שם בנם שנפטר מסרטן. מקבלים את הפרס בתחום מפעל חיים.

 

בתמונה: יום העצמאות ה – 56 למדינת ישראל. בצילום, מקבלי פרס ישראל על הבימה, בטקס שנערך בתיאטרון ירושלים. MARK NEYMAN לע"מ