השפה העברית, צבא וביטחון

מִתְגַבְּרִים על השַתֶפֶת!

מִתְגַבְּרִים על השַתֶפֶת! הצילום: Pixabay

מִתְגַבְּרִים על השַתֶפֶת!

לא מְשַתְפִים פֵייק נְיוּז!

מלחמות מודרניות מִתְנַהֲלות לא רק בשְׂדֵה הקְרָב. הן מִתְנַהֲלוֹת גם בשְׂדֵה הסייבר, הרְשָתוֹת החֶבְרָתִיוֹת, הכַּלְכָּלָה, יַחֲסֵי הציבור והתַעמוּלה. כך גם המלחמה שפָּרְצָה ב-7 באוקטובר.

בחודשיים האחרונים, מאז תְחילת המלחמה, הִתְקַבלו במוקֵד 119 של מַעֲרַך הסייבר הלְאומי יותר מ-3,500 דִיווּחים מהציבּוּר אוֹדוֹת שְמוּעוֹת, הודָעות כָּזָב והַפְחָדָה, הֲסָתָה, ניסְיונות פישינג ופְריצוֹת לרְשָתות החֶברתיות במֶרְחָב הדיגיטלי. אלפֵי פְּנִיוֹת הִתְקַבְּלו גם במוֹקדֵי המִשטרה. 

לאור העלייה המַשְמָעוּתִית במַאֲמַצֵי האויְבים לְהַשְפִּיעַ על התוֹדָעָה ולִזְרוֹעַ בֶּהָלָה, הִשִיק מערך הסייבר הלְאומי, בשיתוּף משטרת ישראל ופִּיקוּד העוֹרֶף, קמפיין שמַטְרָתוֹ לְהַעֲלוֹת את המוּדָעוּת לסוּגֵי האִיוּמים במרחב הדיגיטלי ולְהַנְגִיש כֵּלים פְּשוטים להֲגָנָה

הקמפיין, תַחַת הסִיסְמה "מִתְגַבְּרים על השַתֶפֶת", מְלוּוֶה באֲתָר עם הַמְלָצוֹת הֲגָנָה לאֶזְרָח וכן פלטפורמה מקוונת חדשה בשם IFLAG שבה נִיתָן לִבְדוק את מְהֵימָנוּתָן של הודעות חֲשוּדוֹת. הקמפיין מַזמין את הציבור לְדַוֵוחַ למַעֲרָך 24 שעות בימָמָה בחִיוּג יָשִיר 119 או באֶמְצָעוּת טוֹפֶס דִיווּחַ באֲתָר, על כל פעילות חֲשוּדָה במֶרְחָב הדיגיטלי. 

מִתְגַבְּרים על השַתֶפֶת

וכך אומר סרטון הקמפיין:

מִתגברים על השַתֶפֶת ולא מְשַתְפים פייק ניוז (בעברית: חַדְשות כָּזָב).

השַתֶפֶת מְסַיַיעַת לאוֹיֵב ויכולה לְהַדְבִּיק את כולנו.

נִתְקַלְתֶם בתוכן חָשוּד? עִצְרוּ, בִּדְקוּ ודַוְוחוּ למַעֲַרך הסייבר הלְאומי.

 

הינה הסרטון:

 

השַתֶפֶת היא כמו מחלה

המילה שַתֶפֶת נוצרה מהשורש ש.ת.ף. השורש הזה מוכר בפעלים בַּבניינים פיעל, פועל, התפעל, בשמות פעולה, בשמות עצם ובשמות תואר: לְשַתֵף, לְהִשְתַתֵף; שוּתָף, שוּתָפוּת; שִיתוּף, שִיתוּפִי, שיתוף פעולה; מְשוּתָף; מִשְתַתֵף, הִשְתַתְפוּת.

השַתֶפֶת נוצרה במשקל 'קַטֶּלֶת' שהוא משקל המחלות בעברית: אַדֶמֶת (Rubella), צַהֶבֶת (Icterus), חַזֶרֶת (Parotitis), דַלֶקֶת, שַעֶלֶת (Pertussis), מַתֶנֶת (בלועזית: לוּמְבָּגוֹ), פַּקֶקֶת (בלועזית: תְּרוֹמְבּוֹזָה), טָרֶשֶת (בלועזית: סְקְלֵרוֹזִיס), שַחֶפֶת (tuberculosis).

שַפַּעַת, קַדַחַת (מחלה מלוּוה חום גבוה), צָרַעַת (leprosy).

שַלְבֶקֶת (Herpes), סוּכֶּרֶת (בלועזית: דִּיאַבֵּטֶס).

מהמחלות האמיתיות האלה נולדו בעברית המדובֶּרֶת ה'מחלות': דַבֶּרֶת, נַיֶירֶת, סַחֶבֶת, טַפֶּשֶת, שַתֶפֶת. וגם: פַּטְפֶּטֶת, קַשְקֶשֶת, בַּרְבֶּרֶת – 'מחלות' שמתארות דיבורים בלי הפסקה ולפעמים בלי שיש מאחוריהם ידע, חוכמה או אמת. דוגמאות רבות ל'חולים' בהן אפשר לראות ולשמוע בטלביזיה…

 

מערך הסייבר הלאומי

הצילום: Pixabay