צבא וביטחון

סיפורו של תצלום היסטורי

סיפורו של תצלום היסטורי הצילום: ויקיפדיה

סיפורו של תצלום היסטורי

מי החייל שבתמונה?

 

בימים אלה של מלחמה הסתיים קרב משפטי על התמונה ההיסטורית – תצלום הצנחנים ליד הכותל, המוכר גם בשם "הצנחנים הבוכים".

את התצלום צילם הצלם דוד רובינגר, חתן פרס ישראל, ב-7 ביוני 1967 –  יום שחרור העיר העתיקה והכותל המערבי בידי צה"ל במלחמת ששת הימים. הוא הפך לאחד הסמלים של מלחמת ששת הימים ושל הקרב על ירושלים.

בקדמת הצילום נראים שלושה מחיילי גדוד 66 של חטיבת הצנחנים 55 – חיים אושרי (מימין), יצחק יפעת (לימים רופא נשים) וציון כרסנטי או אברהם בורשטיין (משמאל). השלושה נושאים מבט אל הכותל המערבי שזה עתה נכבש. הצנחן הרביעי הנמצא מאחור הוא חיים כהן.

בין ציון כרסנטי לבין אברהם בורשטיין התחולל מאבק שהגיע אף לבית המשפט. שניהם טענו "אני החייל העומד בצד שמאל של התמונה".

טובים השניים

שלוש שנים לאחר שהחל בבית המשפט ה"קרב" בין שני הצנחנים – הגיעה הפרשה לסיומה בשבוע שעבר. בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי שני הצדדים –  ציון קרסנטי, שהגיע בעצמו לדיונים, ואברהם בורשטיין שהלך לעולמו – יוכלו להציג את עצמם כצנחן שבצילום.

וכך נכתב בפסק הדין: תום הליך פישור הסכימו הצדדים כי אין מקום להכרעה בשאלת המצולמים בתמונה. בוודאי אין מחלוקת כי שניהם לוחמים עזי נפש שהשתתפו בשורת קרבות, לרבות בקְרב על שחרור ירושלים ופעלו למען מדינת ישראל וביטחון ישראל בדרך האמיצה והראויה ביותר שניתן להעלות על הדעת". עוד נכתב: "הצדדים מסכימים להניח את המחלוקות מאחוריהם, ולשדר לעם ישראל מסר של איחוי ופיוס, במסגרתו לא יידרש בית המשפט להכרעה בשאלת המצולמים תוך שכל צד ימשיך להאמין באמת שבה הוא מחזיק. כל צד יכבד את שמו של האחר בכל מובן".

 

בתמונה: מימין: חיים אושרי, חיים כהן (מאחור), יצחק יפעת וציון כרסנטי או אברהם בורשטיין, ע"י דוד רובינגר, תחת רישיון נחלת הכלל