חדשון לילדים

מאכזיב ועד אשקלון: המדוזות בחופי ישראל

הצילום: ויקיפדיה

כמדי קיץ, המדוזות הגיעו לחופי הארץ. נְחִיל מדוזות, שֶׁפשט בימים האחרונים על ישראל, נע מהדרום צפונה, והוא הגיע עד לחוף אכזיב, צפונית לנהריה.

ד"ר הדס לובינבסקי, מומחית למדוזות מהמכון לחקר הימים והאגמים, מסבירה כי מדובר במדוזה מסוג "חוטית נודדת". מדוזה זו הגיעה לחופי הארץ דרך תעלת סואץ לפני יותר מ-35 שנה, ויש לה מחזור חיים מיוחד מאוד: בחודשי החורף – בתקופה שהמים קרים – היא יושבת בקרקעית הים. גודלה מילימטרים ספורים. אך עם התחממות מי הים, היא מתחילה לשחרר מדוזות קטנות לתוך המים, שהופכות ליצורים הגדולים, שאנחנו רואים בימים אלה.

למדוזות אמנם יש יכולת שחייה, אבל קטנה מאוד. למעשה, אין להן מטרה להגיע לקרבת החוף, הן רוצות להישאר בים, במים העמוקים, אבל הן נסחפות אלינו עם הזרמים ומתגלגלות אלינו עם הגלים. כך אנחנו מקבלים את כל הכמות הגדולה הזו של המדוזות בקרבת החוף.

מה עושים אם חלילה נצרבים? לד"ר לובינסקי מספר המלצות: "אם ממש רואים את המדוזה עלינו, יש לקלף אותה בעדינות, לשטוף במי ים, ולא לשפשף עם חול, זה רק מחמיר את הנזק. אם אנחנו לא רואים מדוזות ורק המים צורבים, אז פשוט למרוח חומר מְאַלְחֵשׁ על המקום האדום".