חדשון לילדים

יום ירושלים – כ"ח באייר 2019

הצילום: ויקיפדיה

ביום ראשון, כ"ח באייר, צוּין יום ירושלים  – בִּמְלֹאת 52 שנים לאִיחוּד העיר תחת רִיבּוֹנוּת ישראלית. ההחלטה על איחוד העיר התקבלה לאחר מלחמת ששת הימים, שבה כבשו חיילי צה"ל את ירושלים המזרחית והגיעו אל הכותל המערבי.

במהלך יום ירושלים נערכו טקסים חגיגיים, ביניהם טֶקֶס האַזְכָּרָה הממלכתי בהר הרצל לחַלְלֵי מלחמת ששת הימים וכן מצעד הדגלים המסורתי שבו השתתפו רבבות צעירים ומשפחות, שצעדו לכיוון רחבת הכותל בעיר העתיקה. 

יום ירושלים הוא גם יום הזיכרון לכ- 4,000 יהודי אתיופיה שנספו במַסַע העֲלִייָה לישראל. טֶקֶס אַזְכָּרָה ממלכתי התקיים בהר הרצל בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, חברת הכנסת פנינה תמנו שאטה, השופט מני מזוז ואישים אחרים.

בנאום שנשא הנשיא ריבלין הוא אמר: "בסִמְלִיוּת רבה בחרה מדינת ישראל לציין את יום הזיכרון ליהודי אתיופיה, אשר נספו בדרכם לארץ ישראל, ביום בו אנו מעלים את ירושלים על ראש שמחתנו. לא קלה הייתה דרככם, והמסע עדיין לא תם. לא המסע שלכם, ולא המסע של מדינת ישראל".

 

הידעתם?

קיר – כותל

המילה קיר היא המילה הרגילה, הפשוטה שמשמשת בלשון הכללית, ואילו המילה כותל נחשבת מיוחדת וגבוהה יותר – אולי בגלל הכותל המערבי. הכותל הוא  קיצור של "הכותל המערבי" לציון שרידי החומה המערבית שהקיפה את חצר בית המקדש.