חדשון לילדים

השבוע: שבוע החלל בישראל

חליפות חלל ומיצגים בנושא שבוע החלל בכנסת. Haim Zach (לע"מ)

השבוע מְציינים בארץ את 'שְבוּעַ הֶחָלָל הישְׂרְאלי'. 'שבוע החלל הישראלי' הוא יוזמה של משרד המדע והטכנולוגיה, שמטרתה לגרום לכולנו לגלות עניין בתחום החלל וללמוד יותר על פעילות החלל בישראל. אירועי שבוע החלל מתקיימים מדי שנה להנצחת זכרו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון.

אירועי השבוע כוללים שיעורים מְקוּוָנים, סדנה לפיתוח רַעיונות הקְשורים לתחום החלל, פעילות מיוחדת בפלנטריום שבמרכז אילן רמון, הרצאות מפי האסטרונאוט האמריקאי סקוט קלי, פעילות במוזיאוני המדע, צפייה מודרכת בכוכבים ועוד ועוד.

סקוט קלי, אסטרונאוט לשעבר בנאס"א, שהגיע לביקור ראשון בישראל לרגל שבוע החלל הישראלי, מחזיק בשיא שְהִייָה בחלל: הוא שהה בחלל 340 יום – יותר מכל אמריקאי אחר. גם אחיו התאום הוא אסטרונאוט. 

"אסטרונאוטים" במצפה רמון

במסגרת אירועי שבוע החלל הישראלי סוכם בין סוכנות החלל הישראלית לפורום החלל האוסטרי על ניסוי משותף שיתקיים בשנת 2020 שבו במשך שלושה שבועות יְדמו שישה "אסטרונאוטים" מרחבי העולם, אחד מהם מישראל, חיים על מאדים – לא רחוק ממצפה רמון.

במסגרת הפרויקט יוקמו באזור מבודד במצפה רמון מבנה בצורת כיפה המדמה מגורי אסטרונאוטים עם מערכות תומכות חיים, תחנת מחקר, אנטנות לתקשורת ומקורות אנרגיה סולאריים. האסטרונאוטים יהיו מנותקים מהעולם במשך שלושה שבועות, ינועו מחוץ למבנים לבושים בחליפות חלל המדמות חליפות שילבשו אסטרונאוטים על מאדים, ינועו בשטח על גבי רוברים המדמים רכבי חלל שמיועדים למאדים ויעסקו בחקר שאלות מדעיות.

ההדמיה מתקיימת זו השנה ה-13, בכל שנה במקום אחר בעולם. בשנה שעברה התקיימה ההדמיה בעומאן ולפני שנתיים במדינת יוטה שבארצות הברית. 

בסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע הסבירו כי תנאי השטח במצפה רמון בעלי מאפיינים הדומים לשטח הקיים במאדים והם מאפשרים לחקור הבטים שונים של כוכב הלכת בסביבה אותנטית. 

פרטים נוספים אפשר למצוא באתר של סוכנות הֶחָלָל הישראלית – https://www.space.gov.il/israeli-space-week

נוף של מדבר הנגב, סמוך ליישוב מצפה רמון. Moshe Milner (לע"מ)