חדשון לילדים

אין נֶשֶׁר בשמיים: כמחצית מאוכלוסיית הנשרים בגולן נפגעה מהַרְעָלָה

הצילום: ויקיפדיה

אוכלוסיית הנשרים בישראל סָפְגה מַכּה אֲנוּשָׁה, המאיימת על עתיד הנשרים בארץ.

בסוף השבוע שעבר נמצאו ברמת הגולן שְׁמוֹנָה נשרים מתים, לאחר שהורעלו. עוד שני נשרים נמצאו מורעלים ונעשים מאמצים להצילם:  אחד הועבר לספארי ברמת גן לקבלת טיפול והשני, שנפגע בצורה קלה, שוחרר לטבע. עֲשֶׂרֶת הנשרים שנפגעו הם מַחֲצִית מכלל אוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן, המונה על פי הערכות רשות הטבע והגנים כ-20 נשרים בלבד.  

הנשר בישראל שייך למין שנפוץ בעוד מספר מדינות באזור הים התיכון ומרכז אסיה, ואולם בישראל הוא מוגדר כמין בסכנת הַכְחָדָה חמורה. אם לפני שני עֲשׂוֹרִים אפשר היה לספור בישראל יותר מ-400 נשרים, הרי שבשנים האחרונות הגיע מספרם לפחות מ-200.

ברמת הגולן האוכלוסייה נמצאת בסכנת הֵיעָלְמוּת ממשית בגלל הַרְעָלות.  ההַרְעָלָה הגדולה ביותר התרחשה ב-1998, ומאז מתקשה האוכלוסייה באזור להתאושש.

אנשי רשות הטבע והגנים נוקטים בשנים האחרונות שורה של פעולות כדי לְשַׁמר את אוכלוסיית הנשרים, כמו  הקמת  תחנות הַאֲכָלָה והֲבָאת נשרים מספרד; אבל אם יימשכו ההַרְעָלוֹת, כל זה לא יעזור.

 

שימו לב!

הַכְחָדָה

רבים הוגים הכְּחדה בכ' דגושה. ואולם על פי כללי הדקדוק נכון להגות הַכְחָדָה בכ' רפה: הַכְחָדָה (כמו הַכְנָסָה); וכך גם מִכְחוֹל (כמו מִכְשׁוֹל) וגם הִכְחִישׁ (כמו הִכְנִיס).