מורשת

העולם זוכר

העולם זוכר מוזיאון יד ושם בירושלים (ויקיפדיה)

העולם זוכר     

75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו

כ-50 מִשלחות מֵרחבי העולם ובהן מלכים, נשיאים, ראשי ממשלות ודיפלומטים הִשתתפו בישראל בכינוס פורום השואה הבין לאומי שהִתקיים ב'יד ושם' בירושלים ביום חמישי, 23 בינואר.

כּוֹתֶרֶת הכינוס, שנערך לציון 75 שנים לשִחרור מַחֲנֵה הַהַשְמָדָה אושוויץ בירקנאו הייתה: זוכרים את השואה – נלחמים באנטישמיות. לְעוֹלָם לא עוד!

כ-700 בני אדם הִשתתפו באֵירוע ב'יד ושם' שבו נָשְׂאוּ דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרב הרָאשִי לשעבר ויו"ר מועצת "יד ושם" הרב מאיר לאו ונציגי כל המַעֲצָמוֹת שהיו שותָפות במלחמה בנאצים – נְשיא רוסיה ולדימיר פוטין, סְגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, נְשיא צרפת עמנואל מקרון ויורש העצר הבריטי הנסיך צ'ארלס. נשא דברים גם נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, שהגיע אף הוא לישראל, הודיע בבוקר האירוע כי הוא ואנשיו מְוַותְרִים על מְקומותיהם בטקס לטובת נִיצולֵי שואה שביקשו להגיע אך לא נמצא עֲבוּרָם מקום. קודם לכן וִיתרו אחדים משרי ממשלת ישראל על מקומם בטקס לטובת ניצולי שואה.

נשיא פולין הֶחְרִים את הכינוס.

 

אַחְרָיוּת משותֶפֶת 

בפֶתח הטקס נשא דברים הנשיא ראובן ריבלין שאמר, בין השאר: אנחנו עומדים כאן יחד היום, מלכים, מנהיגים, ראשי מדינות, בבית 'יד ושם' בירושלים, למען נִזכור, לְמַעַן לא נשכח. בשם העם היהודי, וכנשיא מדינת ישראל, אני מוֹדֶה לכם מֵעוֹמֶק הלב, שהִגַעתֶם לכאן. תודה על הסולידריות שלכם עם העם היהודי. תודה על המְחוּיָבוּת שלכם לזִיכְרון השואה. תודה על המְחוּיָבות שלכם לאזְרְחי העולם המַאֲמִינִים בחֵירוּת ובִכְבוֹד האדם.

ריבלין אמר כי האנטישמיות לא עוצרת ביהודים. אנטישמיות וגִזְעָנוּת הן מחלה מַמְאֶרֶת, שהורֶסֶת חֲבָרוֹת ומדינות מבפנים, ואף חברה ואף דמוקרטיה לא חֲסִינָה מפניהן. הוא קרא לְאוּמוֹת העולם לפעול יחד נגד האנטישמיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הִכְרִיז: לא תהיה שואה נוסֶפֶת.

נשיא רוסיה פוטין אמר, בין השאר: אנחנו מְאוּחָדִים תחת אַחְרָיוּת מְשוּתֶפֶת, יש לנו חוֹב בפני העבר והעתיד.

 

עושה שלום בִּמְרוֹמָיו

סְגן נשיא ארצות הברית מייק פנס אמר, בין השאר: היום אנחנו עוצרים כדי לזכור את הכתם הכֵּהֶה על ההיסטוריה האֱנוֹשִית.

עוד אמר: יש לנו האַחְרָיוּת והכוח להבטיח שמה שאנחנו זוכרים היום, לא יִקְרֶה שוב לעולם.

פנס סִיים את דבריו בעברית ואמר: עושה שלום בִּמרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן.

נשיא צרפת מקרון אמר: אירופה חַיֶיבֶת להישאר מִאוחדת ולעולם לא לאפשר את הִישָנוּת זְוָועוֹת כאלה.

עוד אמר: האנטישמיות היא לא רק בְעָיָיתָם של היהודים, אֶלא בראש ובָרִאשונה בעייתם של האחרים. אנחנו הִתכנסו כאן מִשום שאֶל מול האנטישמיות החדשה הזאת אסור לנו לְוַותֵר, אנו נֶאֱבָקִים כל אחד בִּמדינתו שלו.

הנסיך צ'ראלס אמר שהאנושות כוּלה צריכה לְהָפִיק לְקָחִים מהשואה. עוד אמר: הָרוֹעַ, גם אם לא נִיתָן לְהָבִין אותו, אין פֵּירוּש הדבר שאי אפשר לְנַצֵחַ אותו.

 

שֶהֶחֱיָינוּ וקִייְמָנוּ   

נְשיא גרמניה שטיינמאייר פתח את דבריו בִּבְרָכָה בעברית: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה.

בדברים שנָשָׂא באנגלית, אמר, בין השְאר: הרֶצַח המְתוֹעָשׂ ההֲמוֹנִי של שישה מיליון יהודים הוא הפֶּשַע הנורא ביותר בהיסטוריה המודרנית כנגד האֱנוֹשוּת. פֶּשַע זה בּוּצַע על ידי בנֵי עמי. המלחמה הנוֹרָאִית אשר גָבְתָה את חַיֵיהֶם של יותר מ-50 מיליון איש יצאה מתוך ארצי שלי. כיום, 75 שנה אחרי שִחרור אושוויץ, אני נִיצָב כאן ומַרְכִּין את רָאשֵי בְּצַעַר עָמוֹק.

עוד אמר הנשיא הגרמני: הַלְוַואי ויָכוֹלתי לומר שאנו הגרמנים למדנו את הלֶקַח אחת וְלתמיד. אבל אני לא יכול לומר זאת כאשר השנאה מִתְפַּשֶטֶת. שטיינמאייר הכריז: אנו נלחמים באנטישמיות, אנו מְנַסִים לעמוד מול רַעַל הלְאוּמָנִיוּת ואנו עומדים לְצַד ישראל.

הרב לאו, יליד פולין שהיה ילד בתקופת השואה ושָׂרַד, אמר, בין השאר: לא נשכח לעולם, אך עלינו לסלוח לאחים ולהתנהג כחברים. זו חובתנו. הוא פנה אל מנהיגי העולם ואמר: מנהיגי העולם – העולם בידכם.

 

בתמונה: מוזיאון 'יד ושם' בירושלים (ויקיפדיה)