בעולם

היסטוריה בסעודיה: מותר לנשים לנהוג

היסטוריה בסעודיה: מותר לנשים לנהוג אישה סעודית (ויקישיתוף)

היסטוריה בסעודיה: מותר לנשים לנהוג

לוקחות את ההגה בידיים

אחרי עשרות שנים של לַחַץ בינלאומי ומְחָאוֹת נשים החליט מלך סעודיה סלמאן, כי גם נשים יוכלו להוציא רִישְיוֹן נְהִיגָה. כך דִיווְחָה בשבוע שעבר התִקְשוֹרֶת הממלכתית בסעודיה.

הצו הנשיאותי קוֹבֵע כי צֶווֶת שרים יגיש הַמְלָצוֹת בנושא בתוך 30 יום וכי האִישוּר לנשים להוציא רישיון יִיכָּנֵס לְתוֹקֶף עד חודש יוני 2018.

בשנים האחרונות עלה הנושא של נְהיגת נשים שוב ושוב לכּוֹתָרוֹת במדינה השמְרנִית. נשים לא מעטות מחו על האיסור – וצילמו את עצמן נוהגות בכביש לעיני הגברים המוּפְתָעִים. אחדות מהן נֶעֶצְרו, אבל הסרטונים שנשים העלו ליוטיוב ושבהם הן נראות נוהגות  – הביאו להן אַהֲדָה גדולה בעולם.

מי שעומד מאחורי בִּיטוּל האיסור הוא יוֹרֵש הָעצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שהוא האיש החזק בממלכה כיום. הוא מנסה לְהַצְעִיד את סעודיה לעִידָן של פתיחות רבה יותר: של קידום זְכוּיוֹת הנשים ושִילוּבָן בשוק העבודה.

לפני שנתיים נרשמה היסטוריה בסעודיה: לנשים התאפשר לִבְחוֹר ולהיבחר בבחירות המקומיות בממלכה – וארבע מ-980 הנשים שנרשמו כמועמדוֹת אף נבחרו. לאחרונה מוּנְתָה לראשונה אישה לסְגנִית ראש עיר בסעודיה. בחגיגות יום השנה ה-87 להקמת סעודיה שנערכו בחודש שעבר נִצְפּו נשים במגרש כדורגל.

עם זאת, נשים עדיין אינן צופות במשחקי כדורגל ועדיין מוּטָלוֹת עליהן הַגְבָּלוֹת רבות כְּגוֹן חוֹבָה לכסות לגמרי את גופן ולַעֲטוֹת כיסוי ראש. רוב הפעולות המשפטיות מחייבות אותן גם לְהַצִיג אישור של גבר 'שומר' האַחְרַאי עליהן.

העוּבְדָה שנשים יוכלו לנהוג עשויה לְבַשֵׂר שִינוּי דרמטי עוד יותר – יציאה של נשים מהבית למרחב הציבורי ללא מלווה.

עם כל השינויים, סעודיה היא עדַיין אחת המדינות השמרניות ביותר בעולם. היא ממשיכה להתנהל לפי חוקי ההלכה האיסלאמית. בין המעשים שבגללם אדם עָלוּל לְהִישָלַח לַכֶּלֶא הסעודי נִכְלָלִים המעשִׂים הבאים: הִתְרוֹעֲעוּת עם בני המין השני, דיבור בְּפוּמְבִּי על סקס, שְתִייַת אלכוהול, קיום יְחָסִים הומוסקסואליים וריקוד ריקודים 'מערביים'.