בעולם

לקום על צד שׂמֹׂאל

לקום על צד שׂמֹׂאל ברק אובמה (ויקיפדיה)

לקום על צד שׂמֹׂאל

נתונים לרגל "יום השְׂמָאלִיים הבינלאומי"

מה משותף לבנימין נתניהו, ברק אובמה, ג'רי סיינפלד וליידי גאגא?

כולם שׂמָאלִיים. האם זה אומר שיש להם עוד תכונות משותפות? לפי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, כנראה שכן.

בכל שנה, ב-13 באוגוסט, מצוין בעולם "יום השְׂמָאלִיים הבינלאומי". המטרה: לגרום לאנשים להתחשב גם בצרכים של אלה שיד ימין אינה היד החזקה שלהם. ויש רבים כאלה. לפחות 10 אחוזים מאוכלוסיית העולם היא שְׂמָאלִית, כלומר, מאות מיליוני אנשים שצריכים להתרגל ולהשתמש בכלים ובחפצים שתוכננו עבור יְמניים.

בעבר התייחסו לשְׂמָאלִיות כאל תכונה רעה, ובמקומות רבים בעולם נהגו לקשור לילדים את יד שְׂמֹאל, כדי שיהיו חייבים להשתמש ביד ימין.

ביטויים בשפה העברית מלמדים על התפיסה השלילית של השְׂמָאלִיוּת בעבר: על אדם שאינו מצליח לעשות דברים בידיו אומרים שיש לו "שתי ידיים שְׂמָאלִיוֹת". כשמישהו מתנהג 'לא יפה', לא כמו תמיד, אומרים עליו שהוא "קם על צד שְׂמֹאל". לעומת זאת, כדי לאחל הצלחה, מברכים "שתתחיל ברגל ימין". על עוזר נאמן של מישהו אומרים שהוא "יד יְמינו" ועל אדם שתומך ועוזר לאחר אומרים שהוא "עומד לִימינו".

יש בעברית מילה מיוחדת לאדם שמאלי, המופיעה בתנ"ך: אִיטֵר. אִיטֵר יד ימינו.

היום אף אחד כבר לא חושב שלהיות שְׂמָאלִי זה דבר רע, ומחקרים אפילו מלמדים על היתרונות שבלהיות שְׂמָאלי.

לכבוד יום השְׂמָאלִיים פורסמו בתקשורת נתונים מעניינים:

מספר הגברים השְׂמָאלִיים גדול פי שלושה ממספר הנשים השמאליות.

תוֹחֶלֶת החיים של השְׂמָאלִיים נמוכה בשנה מזו של הימְניים.

הצד הימני של המוח (זה שגורם לאנשים להיות שְׂמָאלִיים) אחראי על היְצירתיות, ולכן אחוז השְׂמָאלִיים בקרב האומנים גדול בהרבה מהאחוז שלהם באוכלוסייה.

גם במקצועות הספורט יש יתרון לשְׂמָאלִיים, כי חצי המוח הימני אחראי גם על תפיסה מֶרחבית, שחשובה לספורטאים, בעיקר בתחומים כמו משחקי כדור, שְׂחייה וסיף.

הנה רשימה חלקית נוספת של מפורסמים שְׂמָאלִיים: ביל קלינטון, ג'ורג' בוש, אופרה וינפרי, הנסיך צ'רלס, גולדי הון, ג'וליה רוברטס, ניקול קידמן, ג'ים קרי, אנג'לינה ג'ולי, וכאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אז מי אמר שלקום על צד שׂמֹאל זה כל כך רע?…

ואם הזכרנו את ראש הממשלה, כדאי לשים לב: בלשון העברית אין שום קשר בין אדם שְׂמָאלִי הכותב ביד שְׂמֹאל לבין אדם שְׂמֹאלָנִי (או שְׂמֹאלָן) בעל דעות שְׂמֹאלָנִיוֹת.

 

בתמונה: ברק אובמה כותב בידו השמאלית (ויקיפדיה)