באולפן

הדגל, הסמל וההמנון 

הדגל, הסמל וההמנון  תערוכת סמלי המדינה באולפן רעננה

הדגל, הסמל וההמנון 

וגם הפלאפל כסמל התקווה

תלמידי האולפן במרכז הקליטה ברעננה הציגו לאחרונה תערוכה של סמלי המדינה. הלומדים יצרו תמונות, מיצגים והופעות סביב הסמלים: ההמנון, הדגל, והסמל.

בשבוע שעבר תלמידי אולפן רעננה לקחו חלק ב"מבצע דוגו".

מבצע דוגו הוא אירוע אכילת פלאפל שנתי המתקיים בתאריך 18 בינואר לזכר יום יציאת צעדת המוות מאושוויץ. המקור ל"מבצע דוגו" הוא מנהג פרטי של ניצול השואה דוד לייטנר ("דוגו").

לייטנר, המכונה "דוגו", צעד בצעדת המוות בהיותו נער בן 14. במהלך ההליכה כמעט התייאש, אך הוא נזכר באימו, גולדה, שסיפרה לו בילדותו כי בארץ ישראל יש לחמניות עגולות ("בילקלך") הצומחות על העצים. המחשבה על הבילקלך בארץ ישראל נתנה לו כוח ותקווה להמשיך לצעוד.

זמן קצר לאחר עלייתו לארץ, טייל דוגו בשוק מחנה יהודה בירושלים, וראה כדורי פלאפל מטוגנים בשמן. הם הזכירו לו את ה"בילקלך" שעליהן דיברה אימו. באותו רגע החליט כי מדי שנה, ב-18 בינואר, יום יציאתו לצעדת המוות, הוא יאכל פלאפל כדי לחגוג את הישארותו בחיים.

בית העדות להנחלת זיכרון השואה בניר גלים, היישוב שבו גר דוגו, יזם בשנת 2016 את "מבצע דוגו". בית העדות הזמין אנשים מהארץ והעולם לאכול פלאפל ביום 18 בינואר, להצטלם עם שלט "מבצע דוגו – עם ישראל חי" ולהעלות את התמונות לרשתות החברתיות. מאז המונים מצטרפים מדי שנה למנהג אכילת הפלאפל של דוגו.

השנה היה למבצע 'טעם' מיוחד. דוגו הלך לעולמו בחודש יולי האחרון בגיל 93.

 

 

בתמונות: תערוכת סמלי המדינה באולפן רעננה

תלמידי אולפן רעננה מניפים את דגל מדינת ישראל;

תלמידי אולפן רעננה משתתפים ב"מבצע דוגו"