תרבות ואומנות

החיים כספר

החיים כספר הצילום: ויקיפדיה

החיים כְּסֵפֶר

24,500 ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות התפרסמו בישראל

הסִפרייה הלאומית פִּרְסְמה נְתונים על ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות שפּוּרְסְמו בישראל מקום המדינה ועד היום. הנה נְתונים אחדים:

מאז קום המדינה פורסמו בישראל יותר מ-24,500 ספרי ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות.

לצד ספרים על פוליטיקאים, רבנים, קְצינים בְּכירים ואנשֵי רוח ידועים, יש מספר רב יותר של ספרים על דְמוּיוֹת פחות יְדועות: ניצולֵי שואה, סיפורי חיים של ראשוני המִתיישבים בארץ ישראל וספרי זיכרון על חלְלֵי צה"ל, נפגעי טרור ודמויות מרכזיות בעולם היהודי, בתְפוּצוֹת ובעולם העסקי.

 

השפות

עברית היא השפה המובילה בספרי הביוגרפיות והאוטוביוגרפיות (84%). יצאו לאור ספרי ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות גם בשפות אחרות: אנגלית, רוסית, ערבית, יידיש, נורווגית, פרסית, ארמנית, אמהרית ודנית.

 

הנושאים

רבנים

34% מהביוגרפיות הן על רבנים, החל בדמויות היסטוריות (רבי עקיבא, רמב"ם, רבי יהודה הלוי), וכלה בספרות עַדְכָּנִית על רבנים שפעלו ופועלים עדיין בישראל.

 

פוליטיקאים וקצינים בכירים

לאורך שנות המדינה התפרסמו יותר מ – 600 ביוגרפיות על פוליטיקאים וקצינים בכירים. 102 מתוכן – על רָאשֵי ממשלה לשעבר. הבולֵט בין ראשי הממשלה הוא דוד בן גוריון, שעליו התפרסמו עשרות ביוגרפיות שתורגמו לשפות רבות. אחריו במספר הביוגרפיות שיצאו לאור על מַנהיגים – יצחק רבין.

יצחק רבין (ויקיפדיה)

6% מהספרים בקבוצה זו הם ביוגרפיות על נשים, רבים מהם על רֹאשַת הממשלה היחידה, גולדה מאיר.

גולדה מאיר (ויקיפדיה)

בין הנשים שעליהן נכתבו ביוגרפיות: ציפי לבני, רוזה לוקסמבורג, הנריאטה סאלד וכן ספרים על נשים שלחמו בהֲגנָָה ובפלמ"ח ועל משוררות וסופרות. בעשור האחרון יוצאות לאור סדרות ביוגרפיות על נשים מובילות, המיועדות לילדים ולנוער.

 

ניצולֵי השואה   

נושֵׂא השואה מהווה 12% מכלל הספרים בסוּגַת הביוגרפיות והאוטוביוגרפיות.

בעשורים האחרונים יש עלייה גדולה במספר הספרים הנכתבים בנושא זה.

מרבית הספרים הם ספרים אישיים.

החל משנות השמונים גדל מספר הספרים המספרים את חֲוָויוֹת הילדות בשואה. רבים מהספרים בעשורים האחרונים נכתבים על ידי ילדיהם ונכדיהם של הניצולים.

 

עלייה וקליטה

ישראל היא מדינת מְהגרים ומִטֶבַע הדברים סיפורי העלייה והקליטה הם חלק בִּלְתִי נִפְרָד מהנושאים המסופרים בספרי הביוגרפיה והאוטוביוגרפיה שפורסמו: תיאורי החיים בגולה; ההחלטה לעלות לישראל; העלייה לארץ וקשיי הקליטה – כל אלה מהווים פרק משמעותי מאוד בספרים רבים.

 

הִתְמוֹדְדוּת עם מחלות

אחת מדַרְכֵי ההִתְמוֹדְדוּת של מַחְלִימִים, חולים, או קרוביהם היא כתיבת ספר העוסק באדם החולה ובמשפחתו. כ- 14 ספרים בנושא זה מתפרסמים מדי שנה.

התפרסמו גם כ-156 ביוגרפיות על רופאים ו-45 על פסיכולוגים ופסיכיאטרים.