בריאות ורפואה

מחלה חדשה: סֶלְפִיטִיס

מחלה חדשה: סֶלְפִיטִיס הצילום: Kobi Gideon לע"מ

מחלה חדשה: סֶלְפִיטִיס

האם גם אתם מְכוּרִים?

הַהִתפתחות הטכנולוגית הֵביאה לחיינו בשנים האחרונות הַפְרָעוֹת נַפְשִיוֹת חדשות. אחת הבּוֹלְטוֹת שבהן היא ה'נומופוביה'  –  הפַּחַד מלהיות מְרוּחָק מטלפון נַייָד. הפרעה בולטת נוֹסֶפֶת היא: ה'סלפיטיס' – תוֹפָעַת צילומֵי הסלפי.

מחקר חדש שבדק את תופעת הסלפיטיס פּוּרְסַם לאחרונה ב'כְתַב הָעֵת הבֵּין לְאוּמִי לבְרִיאוּת הנֶפֶש והִתְמַכְּרוּת'. המחקר קובע כי תופעת צילומי הסלפי עֲלוּלָה לְהַווֹת בעיה נפשית בְּקֶרֶב האנשים המרגישים צורך בִּלְתִי נִשְלָט לצלם את עַצְמָם.

החוקרים קובעים כי לתופעה יש מְאַפְייְנִים הדוֹמִים להִתְנַהֲגוּיוֹת מְמַכְּרוֹת אחרות.

לטַעֲנַת החוקרים חולֵי הסלפיטיס הם אנשים שמחפשים תְשׂוּמֶת לב וסובלים מביטחון עַצְמִי נמוך. רִיבּויּ תמונות הסלפי שהם מצלמים נוֹעָד לְשַדְרֵג את מַעֲמָדָם החֶבְרָתִי ולתת להם תְחוּשָה של 'שַייָכִים'.

החוקרים פיתחו 'מַדַד הִתְנַהֲגוּת' הבודק את רָמַת החוּמְרָה של ה'מחלה'.

במדד שלוש דְרָגוֹת:

מקרה גְבוּלִי – צילום סלפי לפחות 3 פעמים ביום מבלי לְהַעֲלוֹת את התמונות לרְשָתוֹת החֶבְרָתִיוֹת.

מקרה חָמוּר– צילום סלפי לפחות 3 פעמים ביום והַעֲלָאַת כל התמונות לרשתות החברתיות.

מקרה כְרוֹנִי  – דַחַף בלתי נשלט לצלם תמונות סלפי מסביב לשעון והעלאת התמונות לרשתות החברתיות יותר מ-6 פעמים ביום.

מחקרים רבים עוד יִיכָּתְבו בעתיד על הַהַשְפָּעוֹת החִיוּבִיוֹת והשְלִילִיוֹת של ההתפתחויות הטכנולוגיות על חיינו: על הבריאות הגופנית והנפשית שלנו ועל החברה האֱנוֹשִית.

בצילום: ראש הממשלה בנימין נתניהו מצטלם עם שהם רוזי, תלמידת כיתה י' מבאר שבע אשר השלימה את משימת שיעורי הבית שלה: לקבוע פגישה אישית עם מנהיג האומה, באר שבע.  Kobi Gideon לע"מ