בריאות ורפואה

ירידה במספר המעשנים בישראל

ירידה במספר המעשנים בישראל בדלי סיגריות במאפרה (ויקיפדיה)

יְרִידָה במספר המְעַשְנִים בישראל

חֲצִי מהתלמידים עישנו סיגריה בגיל 13

ב-31 במאי צִייֵן אִרְגוּן הבריאות העולמי 'יום לְלֹא עישון'. מדוּ"חַ שהִגִיש לכנסת לקראת יום זה סְגַן שר הבריאות, יעקב ליצמן עולה כי בשנת 2017 20.5% מתושָבֵי ישראל עישנו, יְרִידָה של שני אחוזים לְעוּמַת השנה הקוֹדֶמֶת. אבל יש גם חדשות פחות טובות: על פי הדו"ח יותר מ־50% מהתלמידים הִתְנַסוּ לָרִאשונה בעישון בגיל 13.

מהדו"ח עוֹלֶה עוד שגברים מעשנים יותר מנשים: 25.9% לעומת 15.3%. מספר המעשנים גבוה יותר באוכלוסייה הערבית מאשר באוכלוסייה היהודית: 22.9% לעומת 20%.

40% ממקרי הסַרְטָן המְאוּבְחָנִים בישראל קְשוּרִים לעישון סיגריות, וכ-8,000 ישראלים מתים מדי שנה בגלל עישון. הטיפול במחלות הקשורות בעישון עולה למדינה כ-3.7 מיליארד שקלים בשנה.

אִיסוּר עִישוּן

סגן השר ליצמן הוֹדִיעַ שמשרד הבריאות מִתְכַּווֵן לְהִילָחֵם בתוֹפָעַת העישון. לשם כך הוחלט בשבוע שעבר שהעישון יֵיאָסֵר גם במקומות צִיבּוּרִיים פתוחים כמו גַנֵי שַעֲשוּעִים, חַנְיוֹנִים, מגרשי ספורט ועוד. במשרד הבריאות מתכוונים לְבַטֵל גם את חדרי העישון במסעדות ובבתי הקפה.

גְמִילָה מֵעִישוּן

מְבַקֵר המְדינה מָתַח בִּיקוֹרֶת על קופות החולים, שאינן עושות מספיק כדי לְעוֹדֵד את המְעשנים לְהִצְטָרֵף לקבוצות גְמִילָה. על פי הדו"ח, רק 2.2% מהמעשנים בישראל פָּנוּ לסַדְנְאוֹת גְמִילָה. במשרד הבריאות מנסים לטפל גם בכך ולכן מקימים מוקד טלפוני שיעזור למי שרוצה לְהִיגָמֵל מֵעישון. המוֹקֵד יִפְעַל בשפות שונות.