תחבורה

מַהְפֵּכַת התַשלום באוטובוסים

מַהְפֵּכַת התַשלום באוטובוסים כרטיס רב-קו (ויקיפדיה)

מַהפֵּכַת התַשלום באוטובוסים

מְשלמים רק ברַב-קַו

משרד התַחבורה הֵחֵל לְהַנְהִיג רפורמה בצוּרַת התַשְלוּם באוטובוסים.

הָחֵל מהשבוע אי אפשר לשלם בִּמְזוּמָן על כרטיס לאוטובוס בחֶבְרַת 'דן', אלא רק בְּאֶמְצָעוּת כרטיס רב־קו. את הכרטיס לא נִיתָן לְהַטְעִין עוד אצל הנהג, אלא רק בטלפון (לא בכל הטלפונים), באינטרנט ובמקומות מְסוּיָמִים בתל אביב.

הרפורמה הֵחֵלָה בירושלים לפני כחצי שנה. מ–21 בדצמבר היא הִתְרַחבָה לכל קַוֵוי דן, ובסוף ינואר 2019 תִכְלוֹל גם קַוִוים של חֲבָרוֹת אחרות שעוברים בתל אביב, בני ברק, גבעתיים, חולון, בת ים, ראשון לציון ופתח תקווה. בסופו של דבר תִכְלוֹל הרפורמה את כל המדינה.

רב-קו אנונימי

בחודשיים הקרובים יוּכְלו עֲדַיִין הנוסעים לשלם לנהג במזומן 10.90 שקלים, ולקבל כרטיס רב־קו. את הכרטיס הזה יוכלו לטעון בכסף לשימוּש בנסיעות הבאות. זהו 'רב־קו אנונימי' שאפשר לְהַעֲבִיר בין נוסעים שונים. אפשר לטעון אותו בכל סכום עד 200 שקלים. אם הוא הולֵך לְאִיבּוּד, אין הֶחְזֵר על הכסף שהיה בו ולא נוּצַל.

רב-קו אישי

לצד הכרטיס האנונימי יש 'רב־קו אישי'. על כרטיס זה מופיעים תמונה ושם, ואפשר לטעון בו כסף בהסדרים של 'חופשי יומי' ו'חופשי חודשי' — סְכוּם קָבוּעַ שמְאפשר לנסוע בְּלִי הַגְבָּלָה. כשגִמְלָאִים, ילדים, נָכִים וסטודנטים משלמים ב'רב־קו אישי', מגיעות להם הֲנָחוֹת מְיוּחֲדוֹת. הנחות כאלה אי אפשר לקבל ב'רב־קו' אנונימי.

רב־קו אישי אפשר להזמין באתר או לגשת לנקודות בערים הגדולות, שבהן מוציאים כרטיס כזה. כדי לְבָרֵר היכן אפשר לקבל כרטיס, חַיְיגוּ 8787* למודִיעִין התַחבורה הציבורית.

להתרגל לשינוי

במשרד התחבורה אומרים כי הרפורמה חִיוּנִית וכי היא נוֹעֲדָה לְשַפֵּר את התַחבורה הציבורית ולְהַקֵל על הנהגים ועל הנוסעים. במשרד מַאֲמִינִים כי הציבּוּר יִלְמַד את השינוּיִים ויתרגל אליהם.