Browsing Archives

ט׳ במרחשוון תשע״ח 29.10.17

70 למדינת ישראל – ציוני דרך

הצילום: ויקיפדיה

בתמונה: ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, ברקע דיוקנו של בנימין זאב הרצל, מייסד הציונות המודרנית

 

מבחר כתבות 

 

120 שנה לקונגרס הציוני הראשון בבזל (1897)

 

הצהרת בלפור

 

כ"ט בנובמבר

 

אקסודוס

 

הכנסת

 

יום הזיכרון

 

יום העצמאות

 

יום השפה העברית

 

ירושלים

 

יצחק רבין

40 שנה לביקור סאדאת בישראל

 

חגיגות ה-70

 

 

 

הצילום: תיק-תק+ מערכת אתר בית ספרי לקידום התדמית והתקשוב בבית הספר

 

 

 

100 שנים לְהַצְהָרַת בלפור

100 שנים לְהַצְהָרַת בלפור

2 בנובמבר 1917

בימים אלה (2 בנובמבר 2017, המועד שבו פורסמה ידיעה זו) מְצַייְנִים 100 שנים להצהרת בלפור – המִסְמָך שנֶחְתַם בידי שר החוץ הבריטי, הלורד ארתור ג'יימס בלפור, ב-2 בנובמבר 1917, שבו מַכְרִיזָה בריטניה כי היא תִתְמוֹך בהֲקָמַת בית לְאוּמִי לעם היהודי בארץ ישראל.

ההצהרה נולדה אחרי מַשָׂא וּמַתָן שנִיהֲָלה התנועה הציונית בְּרָאשוּת ד"ר חיים וייצמן עם מַנְהִיגֵי בריטניה עם פְּרוֹץ מלחֶמֶת העולם הראשונה, בנִיסָיוֹן לְהַשִׂיג הַכָּרָה בִּזְכוּתָם של היהודים על ארץ ישראל.

לאחר דיונים ארוכים והתנגדויות רבות פורסמה ההצהרה מִטַעַם ממשלת בריטניה בראשות לויד ג'ורג'. הצהרה זו שזכתה לשם 'הצהרת בלפור' הייתה ההישג המדיני המַשְמָעוּתִי הראשון של התנועה הציונית.

 

ההצהרה

משרד החוץ, 2 בנובמבר 1917

לורד רוטשילד היקר,

לעונג רב לי להעביר לידיך להלן, בשמה של ממשלת הוֹד מַלְכוּתו, את הצהרת ההִזְדַהוּת עם השְאִיפוֹת היהודיות הציוניות כפי שהוּגְשָה לקבינט ואוּשְרָה על ידו:

"ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ותִשְתַדֵל במיטב מַאֲמָצֶיה להקל על השגת מַטָרָה זו, בתְנַאי בָּרוּר שלא יֵיעָשֶׂה שום דבר הֶעָלוּל לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של עֵדוֹת לא יהודיות בארץ ישראל או בזכויות ובמַעֲמָד המדיני של יהודים בכל ארץ אחרת".

אוֹדֶה לך אם תביא את ההצהרה לידיעת ההסתדרות הציונית.

בכבוד רב,

ארתור ג'יימס בלפור

 

הצהרת בלפור (לע"מ)

השמחה וההתנגדות

לאחר פרסום ההצהרה פרצה שמחה גדולה בעולם היהודי. ברחבי העולם התקיימו עַצְרוֹת הזדהות יהודיות פרו-בריטיות. עם זאת היו גם קבוצות מִיעוּט יהודיות שהכריזו מלחמה על ההצהרה ועל הציונות.

ערביי ארץ ישראל קיבלו את ההצהרה באֵיבָה גְלוּיָה, ואף אִייְמו במְהוּמוֹת דמִים, אך האמיר פייסל הראשון, אחד מהמנהיגים הערבים הבולטים באותה תקופה, קיבל אותה באַהֲדָה. פייסל הסכים לה, בתְנַאי שיוּגְשְמו בְּמַקְבִּיל השְאִיפוֹת הלאומיות הערביות בִּמְלוֹאָן.

מיד לאחר מַתן הצהרת בלפור החלו מנהיגים יהודיים בפעילות מדינית בְּקֶרֶב מנהיגים ערביים במטרה לְמַמֵש את ההצהרה ולְהָסִיר את התנגדות הערבים.

ב-4 ביוני 1918 נפגש חיים ויצמן עם האמיר פייסל. מפגש זה, ומפגשים נוספים שהִתקיימו בְּעִקְבוֹתָיו, הביאו לחתימת הסכם ויצמן-פייסל בראשית 1919, שנוֹעַד להסדיר את היְחָסִים בין התנועה הציונית לבין מדינה ערבית עצמאית שתקום בראשות פייסל. הסכם זה לא יצא לַפּועל.

ערבִיֵי ארץ ישראל, שבאותה תקופה היו רוב בארץ, התנגדו להצהרת בלפור וראו בה פְּגִיעָה בִּזְכויותיהם. הם טענו לבַעֲלוּת מוּחְלֶטֶת על הארץ. היו להם נִימוּקִים היסטוריים, דמוגרפיים, משפטיים ואחרים.

הערבים נֶאֶבְקו במימוש ההצהרה בדרכים שונות: הגישו תַזְכִּירִים לשלטונות, הופיעו בפני ועדות בריטיות ובינלאומיות ואף נָקְטו בְּאַלִימוּת כנגד יהודים ויִישובים עבריים בארץ.

ב-2 בנובמבר 1918, יום השנה הראשון להצהרת בלפור, שָבְתו בָּתֵי הָעֶסֶק הערביים בארץ ונערכה הַפְגָנָה.

בשנת 1945 ביום השנה להצהרת בלפור, נֶעֶרְכו פְּרָעוֹת ביהודים, ובמיוחד בקהיר, באלכסנדריה ובטריפולי.

בקרב רבים מן היהודים הִתקבלה הצהרת בלפור כאֵירוּע היסטורי. היו שֶנָהֲגו לציין בתאריכים של אירועים "כך וכך שנים להצהרת בלפור", ולציין מִדֵי שנה את יום 'ב' בנובמבר' בעצרות.

ההצהרה מוּזְכֶֶּרת במְגִילַת הָעַצְמָאוּת שבה נִכְתב: "זְכות העם היהודי לִתְקוּמָה לאומית בארצו… הוּכְּרָה בהצהרת בלפור מיום ב' בנובמבר 1917".

 

 

 

 

 

 

חידוש בווטסאפ: אפשר למחוק הודעות

מיום שישי אפשר לִמְחוֹק בווטסאפ הודעות, תמונות וסרטונים שנִשְלְחוּ, עד שבע דקות מרגע המִשְלוֹחַ. החידוש הוא בכך שההודעה תִימָחֵק גם אצל מקבל ההודעה.

כדי שאפשר יהיה למחוק את ההודעות, שני הצְדדים – השולח והנִמְעָן –  צריכים להיות מְצוּיָדִים בגִרְסָה המְעוּדְכֶּנֶת של ווטסאפ.

 

 

 

יום ראשון ט׳ במרחשון תשע״ח 29.10.17


06:10: הפרלמנט בקטלוניה הכריז על עצמאות ביום שישי. בתגובה: הפרלמנט הספרדי ביטל את האוטונומיה של קטלוניה

06:10: נשיא הפרלמנט האירופי: אף אחד לא יכיר בקטלוניה כמדינה עצמאית

06:10: בית המשפט העליון: המרכולים בתל אביב יהיו פתוחים בשבת

06:10: אתמול: הפגנות חרדים בירושלים נגד חִילוּל שבת וגיוס בני ישיבות לצה"ל

06:10: נשיא ארצות הברית: אפרסם את כל המסמכים הקשורים לרצח קנדי

06:10: ישראל עברה הלילה לשעון חורף

06:10: חידוש בווטסאפ: אפשר למחוק הודעה עד 7 דקות מרגע ששלחנו אותה. ההודעה תימחק גם בטלפון של מקבל ההודעה

06:10: משרד הבריאות קורא לציבור לְהִתְחַסֵן נגד שַפַּעַת לקראת החורף

06:10: התחזית: גשם קל בצפון ובמישור החוף

קטלוניה הכריזה על עצמאות

הפרלמנט של קטלוניה הִכְרִיז ביום שישי על עַצְמָאוּת. ההחלטה התקבלה בפרלמנט בברצלונה אחרי דִיוּן סוֹעֵר. 72 חברי פרלמנט הִצְבִּיעו בעד הִתְנַתְקוּת מממלכת ספרד והקמת רפובליקה חדשה, עשרה הִתְנַגְדו ושניים נִמְנְעו.

לאחר הַשְלָמַת ספירת הקולות, פתחו הצירים במְחִיאוֹת כַּפַּיִים ואלפי קטלונים חגגו ברחובות ברצלונה.

בהכרזת העצמאות בפרלמנט נאמר: "אנו מכריזים על הרפובליקה הקטלאנית כמדינה עצמאית, ריבונית, חוּקִית, דמוקרטית וחברתית".

בתגובה: ראש ממשלת ספרד הוֹדִיעַ על פִּיזוּר הפרלמנט הקטלאני ועל פִּיטוּרֵיהֶם של חברי הפרלמנט ומְפַקֵד המשטרה.

הוא מִינָה את סגניתו למַנְהִיגַת קטלוניה בְּאוֹפֶן זמני – עד הבְּחִירוֹת שיִתְקַייְמוּ ב-21 בדצמבר.

 

המַרְכּוֹלִים בתל אביב יִהְיוּ פתוחים בשבת

המַרְכּוֹלִים ומִתְחמֵי המִסְחָר בתל אביב יִישָאֲרוּ פתוחים בשבת – כך קָבַע בית המשפט העֶליון. ההַחְלָטָה הִתְקַבְּלָה בהֶרְכֵּב מורחב וברוב של חמישה שופטים נגד שניים.

את פסק הדין, שהוא פסק הדין האחרון של השופטת מרים נאור, קראה הנשיאה בטֶקֶס הפְּרִישָה שלה מִכֵּס המשפט שנֶעֱרַך ביום חמישי.

בפסק הדין כתבה השופטת נאור, בין השאר:

"בצד ההגָנָה על צִבְיוֹנָהּ היִיחוּדִי של השבת, יש לאפשר לכל פְּרָט ופרט לְעַצֵב את השבת שלו על-פי דרכו ועל-פי אֱמוּנוֹתָיו ולָצֶקֶת בה תוכן כִּרְאוּת עיניו".

"חיים מְשוּתָפִים אינם 'הכול או לא כלום', אלא מְבוּסָסִים על סוֹבְלָנוּת לדעה שונה, כָּבוֹד הֲדָדִי ווִיתוּרִים הדדיים. חיים משותפים אינם שחור ולבן אלא ספקטרום" – כתבה השופטת והִדְגִישָה את חשיבות ההַכָּרָה בחִיוּנִיוּתָהּ של תְפִיסַת 'חֲיֵה ותֵן לִחְיוֹת'.

 

29.10.17

 

היום:

מְעוּנָן חֶלְקִית. יִיתָכֵן גשם מקומי קל בצפון ובמישור החוף. הטמפרטורות נמוכות מהרגיל בעוֹנָה.

הלילה:

מעונן חלקית.

מחר:

גשמים מקומיים יֵרדו בעיקר בצפון ובמישור החוף. בשעות הבוקר יִיתָכְנוּ סוּפוֹת רְעָמִים יְחִידוֹת לאורך מישור החוף. תָחוּל ירידה קלה של הטמפרטורות. הטמפרטורות נמוכות מהרגיל. משעות אחר הצהריים הגשמים יֵיחָלְשוּ.