מבחן פיזה לשנת 2022
מבחן פיזה לשנת 2022
ישראל במקום ה-20
הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך פרסמה לאחרונה את ממצאי המחקר הבין לאומי פיזה (PISA) לשנת 2022.
מחקר פיזה הוא מחקר בין-לאומי של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), שנערך פעם בשלוש שנים, ובודק את רמת האוריינות של תלמידים בני 15 במדינות השונות במתמטיקה, קריאה ומדעים. בכל פעם נבחר תחום אחד שנבחן.
התחום שנחקר הפעם הוא החשיבה היצירתית.
הינה נתונים אחדים:
במקום הראשון בטבלה מדורגים התלמידים מסינגפור, במקום השני דרום קוריאה ואחריהם קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. בתחתית הטבלה, במקום ה-64 אלבניה, במקום ה-63 הפיליפינים, במקום ה-62 אוזבקיסטן ובמקום ה-61 מרוקו.
ישראל במקום ה-20
ממוצע ההישגים בישראל דומה לממוצע במדינות ה-OECD. בהשוואה לכלל 64 המדינות המשתתפות במחקר, ישראל נמצאת במקום ה-20. הממוצע בישראל דומה לממוצע במדינות הנמצאות במקומות ה-13 עד ה-23.
בהשוואה למדינות ה-OECD, נמצא כי תלמידי ישראל מצליחים יותר במשימות 'הערכה ושיפור של רעיונות' ובפתרון בעיות 'חברתיות' ו'מדעיות'.
במשימות המצריכות 'הבעה בכתב' תלמידי ישראל מגלים קושי יחסי.
המצטיינות והמצטיינים
שיעור המצטיינים בישראל (30%) גבוה במעט ממדינות ה-OECD (שיעור של 27%).
הפערים בישראל גדולים במיוחד: שיעור המצטיינים בקרב דוברי עברית (35%) הוא מהגבוהים בעולם. שיעור המצטיינים בקרב דוברי הערבית נמוך ממנו בהרבה (11%).
בחשיבה יצירתית – הבנות מצטיינות יותר מהבנים. בישראל, כשליש מהבנות (32%) הוגדרו מצטיינות. בנות החינוך הממלכתי מובילות (44% מצטיינות), ואחריהן החמ"ד (34%), החינוך החרדי (24%) והבנות דוברות הערבית (13%).
שיעור הבנים המצטיינים בישראל – 28%.
הבנים מהחינוך החרדי לא משתתפים במחקר.
המתקשים
רבע מתלמידי ישראל (25%) הוגדרו כמתקשים. זהו שיעור גבוה במעט מהשיעור במדינות ה-OECD.
מרבית דוברי הערבית (61%) מתקשים בחשיבה יצירתית – פי 4 משיעור המתקשים בקרב דוברי העברית (15%). בקרב הבנים דוברי הערבית שיעור המתקשים גבוה במיוחד (70%).
בתמונה: תלמידי חטיבת ביניים בעיר אופקים. הצילום: Kobi Gideon (לע"מ)