חינוך

מחקר בין לאומי מציג:

מחקר בין לאומי מציג: הצילום: ideogram
מחקר בין לאומי מציג:
ירידה בהישגים של תלמידים בישראל במתמטיקה ובמדעים

נתוני המחקר הבין לאומי טימס (TIMSS), שפרסמה אתמול ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) מראים ירידה חדה בממוצע ההישגים של תלמידי כיתות ח' בישראל במתמטיקה ובמדעים

עלייה חדה נרשמה בשיעור התלמידים המתקשים בשני המקצועות.
רק 1 מכל 13 תלמידים בישראל הצטיין במקצועות אלה ב-2023, לעומת 1 מכל 7 במחקר הקודם.
עוד עולה מהממצאים כי יש פערים משמעותיים בין דוברי עברית לדוברי ערבית בישראל בתחומים שנבדקו
ישראל בהשוואה לעולם

המחקר בחן את היֶדַע והמְיוּמָנוּיוֹת של התלמידים בין השנים 2019  (לפני משבר הקורונה) ו-2023 ב-44 מדינות ברחבי העולם. במחקר השתתפו כ-300 אלף תלמידים מכ-9,000 בתי ספר בעולם.

בישראל נערך המחקר בקרב מדגם מייצג של כ-5,200 תלמידים מ-195 בתי ספר. תלמידים מהציבור החרדי וממזרח ירושלים לא נכללו במדגם.

בהשוואה בין לאומית, ישראל ירדה 14 מקומות במתמטיקה – מהמקום התשיעי למקום ה-23.  במדעים נרשמה ירידה של תשעה מקומות – מהמקום ה-16 למקום ה-25. הישגי התלמידים בשני התחומים חזרו לרמה שנמדדה לפני 16 שנים, בשנת 2007.

תוצאות המחקר משקפות מגמה עולמית של ירידה בהישגים במתמטיקה ובמדעים בעקבות משבר הקורונה.

הירידה בישראל היא החדה ביותר מבין מדינות ה-OECD שהשתתפו במחקר. רק ארבע מדינות  – בחריין, ירדן, קזחסטן ומלזיה – רשמו ירידות דומות או חמורות יותר.

במתמטיקה, ישראל מתמקמת כעת מעט מעל הממוצע העולמי, ובמדעים, לראשונה מאז 2007, ההישגים הם ברמת הממוצע.