השפה העברית

תחרות הכתיבה 'לבחור באור'

תחרות הכתיבה 'לבחור באור' הצילום: ויקיפדיה

תחרות הכתיבה 'לבחור באור'

הזוכים והחיבורים

הסתיימה תחרות הכתיבה ללומדי עברית כשפה נוספת 'לבחור באור'. התחרות נערכה על ידי הפורום הבין-לאומי למורים לעברית כשפה נוספת ובחסות אגודת הסופרים העברים.

לתחרות הוגשו 165 יצירות שסווגו לפי שלוש קבוצות גיל (הגיל הרך –כיתות גן עד כיתה ג'; בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים; בתי ספר תיכון, אוניברסיטאות ומבוגרים) ובתוכן לפי שלוש קטגוריות (עברית ברמת מתחילים; עברית ברמת ביניים; עברית ברמת מתקדמים).
היצירות הגיעו לתחרות מארצות רבות: אוסטריה, אוקראינה, ארגנטינה, ארה"ב, דנמרק, הונג קונג, יפן, ישראל, מקסיקו, צרפת, קוריאה הדרומית, קנדה, רוסיה ורומניה.

העובדה שבכל כך הרבה בתי ספר בארצות רבות מחוץ לישראל לומדים וכותבים עברית היא בעינינו אור גדול!!!!

נאהידה סבסי, האנטר קולג', ניו יורק עם המורה דורון פרידמן

ז'ולייט מרסטה בית הספר הגבוה למדעי המדינה, פריז, עם המורה בלה בן הרוש

נביא כאן שני חיבורים מתוך היצירות שזכו ואת רשימת הזוכים:

אור, אור, אור
הנה השיר שכתבה שיינה איטקוויץ, בית ספר יבנה, לוס גאטוס, קליפורניה. המורה: אביבה גרינברג. היא זכתה במקום הראשון ברמת מתחילים (גן-ג'):

אור, אור, אור
אתה לבן ולא שחור
אני אוהבת אור של שבת שלום,
שיעשה לי טוב בחלום.
שיהיו לי רק חלומות טובים,
חלומות של אור ושל חברים.

 

לבחור באור
והנה השיר שכתבה אמילי צוואניאשווילי, בית הספר צבי פרץ חיות, וינה, אוסטריה. המורה: סיגלית פלדמן. היא זכתה במקום הראשון בין בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ברמת הביניים:

לבחור באור
לא תמיד קל לבחור באור
ואחר כך להרגיש כמו גיבור.
לא פשוט למצוא את הטוב ברע,
אבל "אם תרצו אין זו אגדה"!
אם קיבלת ציון לא טוב במבחן,
אל תוותר!!
בפעם הבאה תצליח לקבל ציון גבוה יותר.
תעזור לחבר בשעת צרה
ותזכור, זו לא בושה לבקש עזרה.
כשמישהו עצוב, תגרום לו לצחוק ותספר לו בדיחה,
לא משנה אם זה חבר, חברה או משפחה.

 

הילד החדש

והנה החיבור שכתב עמי רוטברג Hillel Day School of Metropolitan Detroit. המורה: ניבה וילנר-עמיאל. הוא זכה בציון לשבח ברמת הביניים בין בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים:

יום אחד ילד חדש בא לבית הספר. הילד בא מארץ אחרת. הוא מדבר בשפה אחרת. אין
לילד חברים, הוא לבד ועושה דברים שונים כי הוא לא מכיר מה עושים הילדים במקום
החדש שלו.
הפעמון מצלצל וכל הילדים רצים החוצה מהכיתות שלהם.
הילד נשאר לשבת לבד בכיתה. הוא לא יודע מה לעשות עכשיו. המורה אומרת לו ללכת
החוצה ולשחק עם הילדים בהפסקה. הילד הולך החוצה אבל הוא עוד פעם לבד כי אין לו
חברים. הילד עצוב מאוד והוא הולך לחדר אוכל לאכול ארוחת צהריים. גם עכשיו הילד
יושב לבד על יד השולחן. הוא פותח את תיק האוכל שלו ואוכל בשקט סנדוויץ עם גבינה
ותפוח ירוק שהוא הביא מהבית. הילד אוכל בשקט ומסתכל סביב.
יש ילדים אחרים בחדר האוכל הם מסתכלים על הילד אבל לא מדברים אליו ולא יושבים
לידו כי הוא שונה.
יש ילדים שאוכלים אוכל מהבית ויש ילדים שקונים אוכל בבית הספר.
ילדה אחת קונה מרק בצלחת והולכת לשבת עם חברות שלה. בדרך לשולחן שלה היא
נפלה וכל המרק נשפך על הבגדים היפים שלה. כמה ילדים צחקו עליה. כמה ילדים
הסתכלו אבל רק הילד החדש רץ אליה לעזור לה. הוא נתן לה מפיות לנגב את הבגדים
שלה. הילדה אמרה לילד "תודה שעזרת לי" והלכה לכיתה. הפעמון מצלצל והילד הולך
לכתה שלו. הילדה הייתה בכיתה שלו ואמרה לו: " שלום, בוא לשבת לידי." הילד מבין
והולך לשבת על יד הילדה. עכשיו הילד מחייך, הוא מאוד שמח.
בסוף היום הילד רץ הביתה ואמר להורים שלו "היום היה בסדר, עכשיו יש לי חברה
אחת!" ההורים שלו שמחים שטוב לו במקום הזה.
ביום השני בבית הספר, בדרך לכתה ילדים אמרו לו: "שלום." הילד היה מאוד שמח כי
הוא לא מרגיש לבד.
בהפסקה ילדים משחקים איתו בכדורגל והם ראו שהוא שחקן טוב. ובחדר אוכל הילדה
ישבה איתו בשולחן ואז עוד ועוד ילדים באים לשבת איתו. הילדה אמרה לו: "אתה רוצה
להיות בקבוצה שלנו לשחק כדורגל?" הילד מרוצה שהם רצו שהוא יהיה בקבוצה שלהם.
והוא ענה: "כן."
בסוף היום הילד הלך עם הקבוצה למגרש לשחק כדורגל. ומאז הילד היה חבר טוב עם כל הילדים בכיתה.
הילד היה שמח כי הוא והילדים בחרו באור.

 

והנה רשימת הזוכים והחיבורים שכתבו:

הגיל הרך (גן – ג')

מקום ראשון

רמת מתחילים:

שיינה איטקוויץבית ספר יבנה, לוס גאטוס, קליפורניה. המורה: אביבה גרינברג.  חיבור

רמת ביניים:

מיכל סקאלבי"ס אמונה, מקסיקו. המורה: אריאלה פדר.   חיבור

רמת מתקדמים:

רוני חיוןבית ספר: יבנה, לוס גאטוס, קליפורניה, מורה: המורה שלי מזרחי.   חיבור 

ציון לשבח

ליאור טוויג
בית ספר: יבנה, לוס גאטוס, קליפורניה, מורה: אביבה גרינברג.  חיבור

בי"ס יסודיים וחט"ב

מקום ראשון

רמת מתחילים:

אסטל מסליבי"ס אמונה, מקסיקו, המורה שרי שילוני.  חיבור

רמת ביניים:

אמילי צוואניאשוויליבית הספר צבי פרץ חיות, וינה, אוסטריה. המורה: סיגלית פלדמן.  חיבור

רמת מתקדמים:

רות נחמיאסבית ספר אמונה. מקסיקו המורה: שרי ולודבר.   חיבור

ציון לשבח

רמת מתחילים:

רבקה ניקולאו
בית ספר: לאודה – רעות, בוקרשט, רומניה. המורה: שגיא ראובן.  חיבור

רמת ביניים:

עמי רוטברג
Hillel Day School of Metropolitan Detroit . המורה: ניבה וילנר-עמיאל.  ח
יבור

רמת מקדמים:

שיינא לויטנסקי
בית ספר נט. סומי, אוקראינה. המורה: רחלי בלוי.  חיבור

כרמל שנרך
בית ספר: יבנה, לוס גאטוס, קליפורניה, מורה: שירן נדלר  חיבור

בי"ס תיכון, אוניברסיטה ומבוגרים

מקום ראשון

רמת מתחילים:

זאניצה יואן
סיפור/  במסגרת 'האולפן הקצר בואנקובר, המורה: רחל חלבה  חיבור

רמת ביניים:

MARESTÉ, Juliett
בית הספר הגבוה למדעי המדינה בפריז Sciences po המורה: בלה בן הרוש  חיבור

רמת מתקדמים:

ליל-בר פייזר
מרכז חינוך ליאו באק, חיפה. המורה: מיכל שקולניקוב.   חיבור 

ציון לשבח

רמת מתחילים:

נאהידֵה סֶבֶסי 
האנטר קולג', ניו-יורק, ארה"ב, המורה: דורון פרידמן  חיבור 

רמת ביניים:

אליענה טרנופול
Frankel Jewish Academy West Bloomfield, Michigan  המורה: מלי הולושיץ  חיבור

אמליין בילבית ברוזטה סטון – מיין, ארה"ב , המורה: ליסה ביל.  חיבור

רמת מתקדמים:

Drew Tarnopol
אוניברסיטת מישיגן, המורה: ד"ר עדי רז.  חיבור

קנאיצירו אידה (Kenichiro Iida)אוניברסיטת דושישה, קיוטו, יפן, המורה : עדה תגר-כהן  חיבור

image_print