בעולם

פְּרָסי נובל 2017

פְּרָסי נובל 2017 הצילום: ויקיפדיה

פְּרָסֵי נובל 2017

רפואה, כימיה, פיסיקה, כלכלה, ספרות ושלום

אתמול, 10 בדצמבר הִתקיים בשבדיה טקס הַעֲנָקַת פרסי נובל לשנת 2017.

פְּרַס נוֹבֶּל המועֲנָק בשבדיה בכל שנה החל משנת 1901 נוֹשֵׂא את שמו של אלפרד נובל, תַעֲשׂיין שבדי ומַמְצִיא הדינמיט. הפרס מועֲנָק לאנשים או לארגונים עבור מֶחְקר יוֹצֵא דוֹפֶן, הַמְצָאָה ראשונית או תְרוּמָה יוצאת דופן לחברה.

קֶרֶן הפרס הוּקְמָה בְּהוֹרָאַת צַווָאֲתו של אלפרד נובל. גוֹבַהּ הפרס הכַּסְפִּי לזוכה כיום הוא כ-1.2 מיליון דולר.

הפרסים מועֲנָקִים בטקס חגיגי בכל שנה ב- 10 בדצמבר, יום פְּטִירָתו של אלפרד נובל.

פרס נובל לרפואה או פיזיולוגיה הועֲנַק השנה לחוקרים האמריקנים ג'פרי סי הול, מייקל רוסבאש ומייקל יאנג, על תַגְלִיתָם בנושא השעון הביולוגי בגוף. תגליתם זו עֲשׂוּיָה לְהוֹבִיל לִמְנִיעַת מַחֲלוֹת ולהַצָלַת חַיֵי אדם.

פרס נובל לפיזיקה הוענק השנה לפרופסור אמריטוס קיפ סטפן תורן מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה, לפרופסור אמריטוס ריינר וייס מ – MIT ולפרופסור בארי באריש. השלושה קיבלו את הפרס על הגילוי הראשון של גַלֵי כְּבִידָה בשנת 2015, שאִימֵת נִיבּוּי מֶרְכָּזִי בתוֹרַת היַחֲסוּת הכללית של איינשטיין.

פרס נובל לספרות לשנת 2017 הוענק לסופר האנגלי קאזואו אישיגורו. אישיגורו נולד בנגאסאקי בשנת 1954 ועבר עם משפחתו לאנגליה כשהיה בן חמש. בין ספריו: 'שְאֵרִית היום', 'נוף גְבָעוֹת חִיווֵּר'.

פרס נובל לכימיה הוענק השנה למַדְעָנִים ז'ק דבושה מאוניברסיטת לוזאן בשוויץ, יואכים פרנק מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק ולריצ'רד הנדרסון מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה. הפרס הוענק להם על פיתוח שיטות מיקרוסקופיות לִקְבִיעַת מבנה תְלַת מְמַדִי של מולקולות ביולוגיות כמו חֶלבּוֹנִים.

הזוכה בפרס נובל לכלכלה לשנת 2017 הוא ריצ'רד ת'יילר מאוניברסיטת שיקגו, על תְרומתו לכלכלה הִתְנַהֲגוּתִית. ת'יילר עבד בין השאר בשיתוף עם חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2002 – הפרופסור הישראלי דניאל כהנמן.

פרס נובל לשלום לשנת 2017 הוענק אתמול באוסלו לארגון לְפִירוּז העולם מִנֶשֶק גַרְעִינִי  ICAN.