תרבות ואומנות

לַהַב שָנִי יחליף את זובין מהטה

לַהַב שָנִי יחליף את זובין מהטה

לַהַב שָנִי יחליף את זובין מהטה

כוכב צעיר ומבטיח: בן 29

התִזְמוֹרֶת הפילהרמונית הישראלית הוֹדִיעָה בשבוע שעבר על מִינוּיוֹ של המְנַצֵחַ והפסנתרן הישראלי הצעיר להב שני למְנָהֲלָהּ המוזיקלי הבא. הוא יַחלִיף בתַפְקִיד את זובין מהטה, שכִּיהֵן כמנהל המוזיקלי המיתולוגי של התזמורת מאז 1969 והודיע על פְּרִישָה. שני יִיכָּנֵס לתפקידו החל מעוֹנַת 2020/21. הוא נִבְחַר ברוב גדול מאוד של חברי התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

שני נולד בתל אביב בשנת 1989 והחל ללמוד נְגִינָה בפסנתר בגיל שש. הוא למד בבית הספר התיכון לאומנויות ע"ש תלמה ילין והמשיך את לימודיו בפסנתר אצל פרופ' אריה ורדי בבית הספר הגבוה למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב. בהמשך למד באקדמיה למוזיקה ע"ש הנס אייזלר בברלין והוּדְרַך על ידי דניאל בארנבוים.

הוא הוֹפִיעַ לראשונה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית כפסנתרן סולָן בגיל 16.

ב–2013 זָכָה בפרס הראשון בַּתַחֲרוּת היוֹקְרָָתִית למנצחים על שם גוסטב מאהלר. באוקטובר באותה שנה הוזמן להחליף את קורט מאזור החולה בקונצרט פתיחת העונה של הפילהרמונית הישראלית. הקָהָל קיבל את להב בהִתְלַהֲבוּת גדולה.

ב–2016 ניצח לראשונה על הפילהרמונית של רוטרדם. אחרי מפגש אחד בלבד, הוּצַע לו תפקיד המנהל המוזיקלי של תזמורת זו.

שני אינו המנצח הראשון המתגלה ככוֹכָב בגיל צעיר. ליאונרד ברנשטיין היה בן 25 כשנקרא להחליף את ברונו ולטר בקונצרט של התזמורת הפילהרמונית של ניו יורק. למחרת, היה לכוכב בִּין לְאוּמִי. מהטה ניצח לראשונה על הפילהרמונית הישראלית בגיל 25, ונעשה יוֹעֲצָהּ המוזיקלי בגיל 33.

 

התזמורת הפילהרמונית בניצוח זובין מהטה (ויקיפדיה)