תרבות ואומנות

הפילהרמונית בת 80

הפילהרמונית בת 80 הצילום: ויקיפדיה

הפילהרמונית בת 80

המוסיקה של המדינה

ב-26 בדצמבר מְצַייֶנֶת התִזְמוֹרֶת הפילהרמונית הישראלית 80 שנה להקמתה. התזמורת חוגגת את יום ההולדת ה-80 בקונצרטים חגיגיים עם מְנַצְחִים וסוֹלָנִים מהַשורה הרִאשונה. באחד הקונצרטים תנגן התזמורת את תכְנִית הקונצרט הראשון שלה. בהיכל התרבות בתל אביב ובמוזיאון הפתוח בתפן מוּצָגוֹת תַעֲרוּכוֹת ובהן צילומים המביאים בתמונות את תוֹלְדוֹתֶיה.

התזמורת הפילהרמונית הישראלית נולדה ב- 26 בדצמבר 1936. הייתה זו יוֹזְמָה של הכַּנָר והמוסיקאי היהודי, יליד פולין, ברוניסלב הוברמן. הוברמן רָאָה אֶת הנַוֹלָד. הוא הִצלִיח לְשַכְנֵע כ- 75 מוסיקאים יהודים, שנֵיגנו בתזמורות ידועות באירופה, ואִיבְּדו את מקום עבודתם עם עליית הנאצים לשלטון, לעלות לארץ ישראל. הוא חלם לִיצוֹר על חולות העיר תל-אביב את מה שהוא קרא לו "הִתגַשְמוּת התַרְבּוּת הציונית בארץ האבות". הוברמן עָרַך אודישנים לנַגָנִים יהודים בורשה, וינה, פרנקפורט ובערים נוֹסָפוֹת באירופה והִשִׂיג סרטיפיקטים לעלייה לארץ לנגנים שהִתְקַבְּלו לתזמורת. בכך הִצִיל לְמַעֲשֶׂה את חייהם.
לקונצרט הפתיחה, שנערך במגרשי התערוכה בצפון תל-אביב ב- 26 בדצמבר 1936, הִזמִין הוברמן את גדול מנצחי הדוֹר, ארתורו טוסקניני. המאסטרו עָזַב לשבועות אחדים את תזמורת ה-אן' בי' סי שלו ובא לנצח על התזמורת החדשה.
בשנים הראשונות – שָלְטו בתזמורת השפות גרמנית, פולנית, הונגרית ורוסית. ה"צעירים" דיברו קצת עברית.

הפילהרמונית לִיווְתָה את המדינה מֵרֵאשִית יָמֶיהָ. היא התזמורת שניגנה את "התקווה" בטֶקֶס הַהַכְרָזָה על הקמת מדינת ישראל על ידי דוד בן גוריון במוזיאון תל אביב ב-ה' באייר תש"ח.

בימי מִלחֶמֶת השִחְרוּר התזמורת נסעה במְשוּרְייָנִים לירושלים הנְצוּרָה ותָרְמָה רַבּוֹת להַעֲלָאַת המורל בְּקֶרֶב אֶזְרָחִים וחיילים.
ב- 20 בנובמבר 1948 ניגנה התזמורת על חולות באר-שבע, ימים אחדים לאחר כִּיבּוּש העיר. המנצח היהודי מארה"ב, לאונרד ברנשטיין, ניגן וניצח אז בפני 5000 חיילים שהִתְקַבְּצו על הגְבָעוֹת שמסביב.

בחודש אוקטובר 1957 נֶחנַך ביתה של התזמורת – היכל התרבות. היוזם להקמתו והתורם הראשי היה יְדִיד התזמורת מפילדלפיה, פרדריק מאן.
על בָּמַת הפילהרמונית עלו לראשונה כמה "צְעִירִים מַבְטִיחִים" שהָפְכו למוסיקאים מהשורה הראשונה בעולם, ובהם הכנרים יצחק פרלמן ופנחס צוקרמן, הפְּסַנְתְרָן דניאל בארנבוים והמנצח זובין מהטה. מהטה הוֹפִיע עם התזמורת לראשונה בשנת 1961 ומשנת 1969 הוא המנהל המוסיקלי שלה. בחודש אפריל השנה חגגה התזמורת  את יום הולדתו ה-80 של מהטה, שנולד בהודו בשנה שבה נולדה התזמורת בתל אביב.

הכנר_ברוניסלב_הוברמן,_מייסדה_של_התזמורת_ויקיפדיה

בתמונה: הכנר ברוניסלב הוברמן  – מייסדה של התזמורת (ויקיפדיה)

בתמונה למעלה: נגני התזמורת הפילהרמונית עם המנצח זובין מהטה (ויקיפדיה)